Vj-15/2004/17
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Kalangya Kkt. (Budapest) eljárás alá vont vállalkozás ellen fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma miatt indított eljárás során tartott nyilvános tárgyaláson meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács megállapítja, hogy az eljárás alá vont vállalkozásnak a "Mi otthonunk" című lap példányszámára 2003. második felétől 2004. februárjáig adott valótlan tájékoztatása a fogyasztók megtévesztésére alkalmas.
E magatartás folytatását a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül megtiltja.
Vele szemben 500.000.- (azaz Ötszázezer) Ft bírságot szab ki, melyet a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül köteles megfizetni a Gazdasági Versenyhivatal 10032000-01037557. számú bírságbevételi számlájára.
E határozat ellen az eljárás alá vont vállalkozás a kézhezvételtől számított 30 napon belül a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható, de a Fővárosi Bírósághoz címzett felülvizsgálat iránti keresettel élhet.
Indoklás
I.
A Versenytanács az ügyfél előadása, a csatolt írásbeli bizonyítékok, a többször módosított 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 71. § nyomán készült vizsgálati jelentés alapján az alábbi tényállást állapította meg:
Az újságkiadásban elkülönült piacot alkotnak azok a kiadványok, amelyek tartalmát az otthonteremtéssel kapcsolatos építési, berendezési, jogi, pénzügyi, stb. tudnivalók teszik ki képes riportokkal, cikkekkel illusztráltan. E lapok kisebb-nagyobb mértékben olyan reklámokat, hirdetéseket is közzétesznek, amelyeket a hirdetők célszerűnek tartanak az adott profilú lapokban elhelyezni.
A kiadványok havi-kéthavi-negyedévi rendszerességgel jelennek meg. Széles választékukat az alábbi összeállítás szemlélteti.
1) Havilapok
Kiadó |
Nyomtatott példányszám |
Ár/Ft |
|
Alaprajz |
BertelsmannSpringer Magyarország Kft. |
6-8.000 ( előfizetés útján) |
nincs adat |
Családi Ház |
- " - |
60.000 |
355,- |
Építés-szerelés |
TERC Kft. |
10.000 |
800,- |
építőMester |
BertelsmannSpringer Magyarország Kft. |
10-12.000 |
nincs adat |
Házak |
Police Press Kft. |
nincs adat |
298,- |
Magyar Építéstechnika |
Iposz Építőipari, Épületgépészeti és Faipari Bizottsága |
10.000 (előfizetés útján) |
8.600,- (éves előfizetéssel) |
Magyar Installateur |
Magyar Épületgépészek Szövetsége |
8.000 (előfizetés útján) |
5.400,- (éves előfizetésel) |
Első Otthonunk (Magyar Esküvő melléklete) |
Terra Média Kft. |
min. 30.000 |
645,- |
Lakáskultúra |
Axel Springer- Budapest Kiadói Kft. |
90.000 |
425,- |
Lakáskultúraplusz |
Axel Springer- Budapest Kiadói Kft. |
nincs adat |
nincs adat |
Otthon |
Sanoma Budapest Kiadói Rt. |
65824 (átlagosan eladott példányszám) |
395,- |
SzépLak |
Környezetkultúra Kiadói Kft. |
57.000 |
375,- |
2) Kéthavi lapok
Kiadó |
Nyomtatott példányszám |
Ár/Ft |
|
Ajtó-Ablak Spektrum |
Spektrum Lap-és Könyvkiadó Kft. |
7.000 |
749,- |
Atrium |
Sanoma Budapest Kiadói Rt. |
10.000 |
1495,- |
Építész Spektrum |
Spektrum Lap- és Könyvkiadó Kft. |
7.000 |
990,- |
Építő Ötletek |
Proxon Média Kiadó és Reklám Kft |
35.000 |
158,- |
Magyar Építő Fórum |
MAÉP Kiadó Kft. |
3-5.000 (csak előfizetés útján) |
1.190,- |
Modern Házak, Lakások |
Atzo Kiadó Kft. |
40.000 |
nincs adat |
Szép Házak |
Szép Házak Kft. |
100-105.000 |
395,- |
Új Magyar Építőművészet |
Magyar Építőművészek Szövetsége |
4.200 (előfizetés és könyvesbolti terjesztés útján) |
1.300,- |
Burda Édes Otthon |
M-Medien Group Kft. |
50.000 |
395,- |
Fürdőtippek |
Somi `96. Bt. |
30.000 |
345,- |
Harmónia Lakberendezés, Házépítés |
Nexus Duna-Média |
nincs adat |
235,- |
Interieur |
Novodesign Kft. |
15.000 |
980,- |
Kertparádé |
Atzo Kiadó Kft. |
30.000 |
nincs adat |
Klasszikus Otthonok Romantikája |
KOR Kiadó Bt. |
nincs adat |
446,- |
Konyhatippek |
Somi `96. Bt. |
30.000 |
345,- |
Otthonteremtő |
Atzo Kiadó Kft. |
30.000 |
nincs adat |
Polgári Otthon |
Panoráma Kft. |
44.000 |
nincs adat |
3) Negyedéves megjelenésű lapok
Kiadó |
Nyomtatott példányszám |
Ár/Ft |
|
Álomház & Álomkert |
Álomház- Álomkert Kft. |
25.000 |
450,- |
Facility Management |
BertelsmannSpringer Magyarország Kft. |
6.000 (előfizetés útján) |
nincs adat |
Intelligens Épület (Magyar Építéstechnika, Magyar Installateur, Elekrto-installateur melléklete) |
EIB Felhasználói Club |
18.000 |
ingyenes |
Öko Házak |
Kreatív Stúdió 2000 Bt. |
20.000 |
298,- |
A részletezett lapok közül is kiemelendő a Lakáskultúra, az Otthon, a Széplak, a Szépházak című lapok, amelyeket szokásosan egy-egy alkalommal több, mint 50.000 példányban nyomnak és áruk a Lakáskultúra kivételével nem éri el példányonként a 400.- Ft-ot sem.
Az eljárás alá vont vállalkozás (a továbbiakban: Kkt.) 1994. december 20-án alakult, s 1995. áprilisa óta lappiaci szereplő. 2003. évi nettó árbevétele 162.000.000.- Ft volt.
2000. februárjában lépett az országos piacra a Mi otthonunk című havonta megjelenő időszaki kiadványával. Ez a lap vélt vagy valós egyedi jellegzetességei ellenére hasonló az ismertetett lapokhoz, azokon belül is elsősorban a kiemelt lapokhoz azzal, hogy 2004. februárjáig legfeljebb 24.000 példányban nyomtatták ki megjelenésenként, és példányonkénti ára 395.- Ft. Terjedelme több, mint száz oldal, amelyet úgy ér el, hogy a lapba fűznek egy mellékletet, amelyet szakmai lapnak is neveznek.
A lap terjesztését a Hírker és a Lapker Rt. végzi akként, hogy az értékesítetlen példányokat (remittendát) visszajuttatja a Kkt-nak, amely azt kiállításokon, vásárokon árusítja, illetve célzottan házasulandóknak, építkezőknek, stb. ingyenesen eljuttatja.
Az otthonteremtéssel foglalkozó célzott személyeknek, szervezeteknek történő ingyenes lapjuttatás is a Kkt. marketing tevékenységének része, amivel egyrészt a megjelentetett reklámok, hirdetések sikerének, másrészt a lapba történő reklámok, hirdetések megrendelésének esélyét kívánja növelni.
A Kkt. együttműködik a médiumokkal, hogy kölcsönös érdekeltség alapján a lapot népszerűsítse.
A Kkt. az Interneten is közöl tájékoztatást a Mi otthonunk című kiadványról. 2003. júliusától 2004. februárjáig az Internetes honlapján azt közölte "Főlap" címszó alatt, hogy a lap példányszáma 50.000. 2004. februárjában ez a közlés valós volt, mert a Kkt. 2004. januárjában összesen 50.000 példányban rendelte meg a nyomdától a Főlapot, s vele együtt azonos példányszámban a befűzött mellékletet, mint a 2004. februárjában megjelenő számot.
2004. február 10-én a honlap már nem tartalmazott lappéldányszámra vonatkozó tájékoztatást, mert a Kkt. azóta elhagyja ennek közlését. A Kkt. a 2004. februári szám címlapján arra hívta fel a figyelmet, hogy megújult a honlapja.
2004. márciusában ismételten 50.000 volt a nyomtatott lappéldány és a honlapon ugyancsak nem szerepelt példányszámközlés.
2004. áprilisában 36.000 volt a nyomtatott lappéldány.
A Kkt. 2003-ban 225.000.- Ft-ot költött a lap internetes ismertetésére. Az internetes honlapon kívül a Kkt. az ötvenezres példányszámot közvetlenül nem hirdette, de az egyéb módon folytatott reklámozásának eleme a honlap elérhetőségének közlése.
II.
A Gazdasági Versenyhivatal 2004. január 19-én a Tpvt. 69. § (1) bekezdésére figyelemmel, a Tpvt. 70. § (1) bekezdése alapján azért indított eljárást a Kkt. ellen, mert vélelmezte, hogy az 50.000 példányszámra vonatkozó közlése valótlan, amely alkalmas a fogyasztók megtévesztésére.
Az ügyben készült vizsgálati jelentés a jogsértés megállapítását, bírság kiszabását indítványozta.
III.
A Kkt. jogsértés hiányában az eljárás megszüntetését kérte.
Előadta, hogy a lap sajátos terjesztése, amelynek folytán a remittendát nem zúzzák be, hanem különféle módon, esetleg ingyenesen is eljuttatják az olvasókhoz, a lapot a példányszám alapján történő piaci megítéléshez képest felértékeli. Ugyanis a hirdetők szerinte nem az internetes honlapi közlésre alapítják hirdetési döntéseiket, hanem a vonzó, minőségi laptartalomra.
Az eljárás korábbi szakaszában előadta, hogy az internetes honlapján megjelenő 2003. évi Médiaajánlatban azért jelent meg az 50.000-es példányszám, mert a két lapot egybevonta, s így az eredmény 48.000 lett. Utóbb előadását úgy módosította, hogy a lapegybevonást maga sem tartotta a példányszámnövelés indokának, hanem csak azt közölte a kifogásolt tájékoztatással 2003-ban, hogy 2004-ben már 50.000 példányban fog megjelenni a lap. Ígéretét 2004. február és március hónapokban tudta betartani.
IV.
A Tpvt. 8. § (1) bekezdése értelmében tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. Ennek minősül különösen a Tpvt. 8. § (2) bekezdése szerint, ha az áru lényeges tulajdonsága tekintetében valótlan tényt, vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak egyebek mellett.
A nyomtatott sajtótermékek, s azon belül az adott ügyhöz kapcsolódóan az otthonteremtéssel foglalkozó lapok lényeges tulajdonságai a lapterjesztési jellemzők, a forgalmazási és az értékesítési adatok, az olvasottsági mutatók és nem utolsósorban konkrétan a lap példányszáma. Az ilyetén piaci közlések elsősorban a lapokban hirdető fogyasztók választását befolyásoló körülmények, mert ezeknek a tájékoztatásoknak a birtokában döntenek, hogy a lapok széles választékából azt válasszák a versenytársi lapok közül, amelyik tájékoztatása alapján hirdetéseik sikerének esélye nagyobb. Éppen ezért tiltott ezekről a lényeges tulajdonságokról a Tpvt. III. fejezetébe ütköző versenyjogellenes tájékoztatást adni, mert a fogyasztók választását tisztességtelenül befolyásolhatja, amiértis a versenytársak jogszerűtlenül kerülhetnek piaci hátrányba a tőlük elforduló fogyasztók tisztességtelenül befolyásolt piaci döntése következtében.
A Kkt. által sem vitatottan versenytársi termék elsősorban a Lakáskultúra, az Otthon, a Széplak, stb. lapok, amelyek egymást a fogyasztók két köre szempontjából maradéktalanul helyettesítik. A hirdetést megrendelő fogyasztó abban érdekelt, hogy a hasonló tematikájú, részben hirdetések megjelentetésével foglalkozó minél nagyobb számban megjelenő lapok felületeit rendelhesse meg, míg az olvasó fogyasztók lapválasztása szempontjából a példányszámnak ilyen súlya nincs, csak annak van jelentősége, hogy a lap össztartalma az olvasói, hirdetéskeresői igényt kielégítse.
A Versenytanács nem vonja kétségbe, hogy a hirdető fogyasztók szempontjából fontos a lap rendszeresített ingyenes eljuttatása - akár remittendaként is - az otthonteremtésben érintett piaci szereplőkhöz, és fontos a lapszínvonal is, amely a tárgyhoz nem tartozóan szubjektív megítélésű, nem befolyásolja a példányszám lényeges tulajdonságkénti minősítését és nem kisebbíti köztudomású jelentőségét.
A kiemelt versenytársi lapok sorában a Mi Otthonunk maximum havi 24.000 nyomtatott példányszámát tekintve az utolsó, a szélesebb piacon pedig a középmezőnybeli piaci helyet foglalja el a fentebb közölt táblázat adataiból levonhatóan. E piaci helyzetmegítélés javítását szolgálta a bizonyítottan 2003. II. félévében közzétett 50.000-es példányszám, amely több, mint 50 %-kal haladta meg a valós nyomtatott példányszámot még akkor is, ha a Versenytanács a Kkt. javára átlagos, valós nyomtatott példányszámként 24.000 példányt fogad el.
A módosított 1997. évi LVIII. törvény (Grtv.) 15. § (2) bekezdése feljogosítja és kötelezi a hivatalt, hogy megtévesztő reklámozás esetén eljárjon és alkalmazza a Grtv-vel együtt hatályosuló Tpvt-t. A Grtv. 17. § (3) bekezdése szerint a reklámozó Kkt-t terhelte az eljárásban kifogásolt honlapi állítás bizonyításának terhe.
A Tpvt. 9. §-a alapján a használt kifejezéseknek a mindennapi életben elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e. Ennek megfelelően a Versenytanácsnak abban kellett állást foglalnia, hogy a fogyasztók miképpen értelmezhették a példányszámot. Önmagában az internetes tájékoztatásban használt "Főlap" címszó arra enged következtetni - az általános piaci gyakorlattal egybehangzóan -, hogy a példányszám megállapításánál figyelmen kívül marad a behúzott, azaz egyszerűen kivehető, avagy befűzéssel rögzített, önállóan nem értékesíthető melléklet. Ezt igazolja a lap kivitele, amelyből az adott esetben szembetűnően megállapítható, hogy a melléklet a lap része, függetlenül külön oldalszámozásától, a lapba kerülésének körülményeitől, már csak azért is, mert önálló impresszummal, ISSN számmal a lapból megállapíthatóan nem rendelkezik. Igy az mondható, hogy a melléklet a Mi Otthonunk című lap terjedelmét növeli, amit a Kkt. internetes közlésében a "több, mint 100 oldal terjedelem" kifejezés használatával maga is tudat. A Kkt. azon magyarázata az 50.000-es példányszám jogszerű használatára nem volt elfogadható, hogy az a Főlap és a melléklet olyan "egybevonásának", "egy lapban két lap" elhelyezésének a következménye, ami a példányszámot számszakilag mintegy megduplázza, és ezáltal a kifogásolt magatartást versenyjogszerűvé teszi.
De versenyjogszerűvé a kifogásolt magatartást nem teszi a Kkt. ugyan 2003-ban adott, de állítólagosan 2004-re értendő közlése, hiszen a Kkt. ilyetén tervének közlése hiányában a fogyasztók csak úgy érthették, hogy 2003-ban a "Mi otthonunk" havonta 50.000 példányban jelenik meg.
Mindezek alapján a Versenytanács az 50.000 példányszám valótlan állításának a Tpvt. 8. § (2) bekezdés a) pontjába ütközését megállapította. A jogsértés megállapításán túl (Tpvt. 77. § (1) bekezdés d) pont) a magatartás folytatását is megtiltotta, mert a Kkt. saját előadása szerint a havi 50.000 példány nyomtatását nem tudja biztosítani.
A Gazdasági Versenyhivatal gyakorlatában rendkívül csekély összegű bírság kiszabásánál (Tpvt. 78. §) figyelembe vette a lap éles versenyben elfoglalt szerény piaci helyét, a jogsértés 2003. második felére tehető folyamatos, magas költséggel nem járó tanúsítását, az állított és a valós példányszám közötti 50 %-os különbséget, amiértis a bírság kiszabásától eltekinteni nem tudott.
Nem értékelte a Kkt. javára az eljárás megindítását követően alkalmazott példányszámközlés megszüntetését, mert ezzel a lap egyik lényeges tulajdonságára vonatkozó tájékoztatás sérült.
A határozat kihirdetésekor a Kkt. a határozat elleni megtámadási jogáról lemondott, ezért a Tpvt. 83. §-ban írt jogorvoslati jog nem illeti meg.
Budapest, 2004. április 8.