Nyomtatható verzió PDF formátumban

Vj-152/2004/5

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Group 4 Falck Biztonsági Szolgáltató Kft. kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, melyben további ügyfélként részt vett a Group 4 - Matávőr Távfelügyeleti és Biztonsági Szolgáltató Rt. - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a Group 4 Falck Biztonsági Szolgáltató Kft. egyedüli irányítást szerezzen a Group 4 - Matávőr Távfelügyeleti és Biztonsági Szolgáltató Rt. felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.

Indoklás

I.

A kérelmezett összefonódás

  • 1.

    A Group 4 Falck Biztonsági Szolgáltató Kft. (a továbbiakban: Group 4 Kft.) 2004. augusztus 31-én Részvény Adásvételi Szerződés keretében megvásárolta a Matáv Magyar Távközlési Rt-től (a továbbiakban: Matáv) a Group 4 - Matávőr Távfelügyeleti és Biztonsági Szolgáltató Rt. (a továbbiakban: Group 4 - Matávőr Rt.) alaptőkéjének és szavazati jogainak 50 százalékát kitevő részvénycsomagját, és a részvényvásárlás révén a Group 4 - Matávőr Rt. egyedüli részvénytulajdonosává vált.

  • 2.

    A kérelmező az 1) pont szerinti tranzakcióhoz - mint vállalkozások összefonódásához - 2004. szeptember 28-án kelt kérelmében a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló, módosított 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.

II.

Az összefonódás résztvevői

  • 3.

    A Group 4 Kft. a dániai Group 4 Falck A/S által irányított vállalkozáscsoport (a továbbiakban: Group 4-csoport) tagja. A Group 4-csoport a világ második legnagyobb biztonsági és vagyonvédelmi szolgáltatója, mely a világ 85 országában van jelen három fő üzletágban

    • -

      vagyonvédelmi szolgáltatások;

    • -

      biztonsági és mentő szolgáltatások; valamint

    • -

      közfeladatok ellátásával kapcsolatos szolgáltatások.

  • 4.

    Az 1991. évben alapított Group 4 Kft. magyarországi ügyfelei számára biztonsági szolgáltatásokat (biztonsági őrzés), valamint készpénzforgalmi szolgáltatásokat (készpénzszállítás és készpénzfeldolgozás) nyújt.

  • 5.

    A Group 4-csoport további magyarországi tagjai

    • -

      biztonsági rendszerek telepítésével és karbantartásával; valamint

    • -

      távfelügyeleti szolgáltatással

foglalkoznak.

  • 6.

    A 4-5) pontban említett vállalkozások 2003. évi együttes nettó árbevétele - az egymás közötti forgalom nélkül - 13,8 milliárd forint volt.

  • 7.

    A Group 4-Matávőr Rt-t a Group 4 Kft. jogelődje és a Matáv 2001-ben alapította, távfelügyeleti szolgáltatások nyújtására, melyet a Gazdasági Versenyhivatal Vj-116/2001. számú határozatában engedélyezett.

  • 8.

    A Group 4-Matávőr Rt. 2003. évben 0,7 milliárd forint nettó árbevételt ért el.

  • 9.

    A Group 4-csoport, illetve a Group 4-Matávőr Rt. részesedését az egyes biztonságtechnikai szolgáltatásokból a Táblázat mutatja be.

    Táblázat

    Az összefonódás résztvevőinek részesedése a biztonságtechnikai szolgáltatások magyarországi forgalmából

Megnevezés

Group 4-csoport

Group 4-Matávőr Rt.

Együtt

Készpénzszállítás

45

-

45

Készpénzfeldolgozás

59

-

59

Biztonsági őrzés

11

-

11

Távfelügyeleti szolgáltatás

1

10

11

Biztonsági rendszerek telepítése és karbantartása

12

-

12

III.

Az engedélykérési kötelezettség

  • 10.

    Az 1) pont szerinti részvényvásárlás révén a Group 4 Kft-nek a Group 4-Matávőr Rt. feletti a Matávval közös irányítása, a Tpvt. 23. § (2) bekezdés a) pontja szerinti egyedüli irányítássá alakul át. Ez a Versenytanács kialakult gyakorlata (Elvi állásfoglalások 82.) alapján a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontja szerinti összefonódásnak minősül.

  • 11.

    Az összefonódással érintett vállalkozások (Tpvt. 26. § szerint: a Group 4-csoport tagjai és a Group 4-Matávőr Rt.) 2003. évi együttes nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, ezen belül az egyedüli irányítás alá kerülő Group 4-Matávőr Rt-é az ötszázmillió forintot, ezért a kérelmezett összefonódáshoz a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.

IV.

Az engedélyezés

  • 12.

    A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).

  • 13.

    A Tpvt. eddigi alkalmazási tapasztalatai alapján a Versenytanács az összefonódás horizontális-, vertikális-, portfolió- és konglomerátum hatásait vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal Elnökének és a Versenytanács Elnökének 1/2003. számú Közleményében (a továbbiakban: Közlemény) szerint.

  • 14.

    Az összefonódás versenyhatásainak értékelésekor a Versenytanács abból indult ki, hogy az egyedüli irányítást megszerző vállalkozásnak (adott esetben: a Group 4 Kft-nek) már nem kell tekintettel lennie korábbi irányító társára (adott esetben: a Matávra). Ezért, ha az egyedüli irányítást megszerző vállalkozás egy vállalkozáscsoport tagja, akkor az egyedüli irányítás alá kerülő vállalkozás (adott esetben: a Group 4-Matávőr Rt.) ezen csoport tagjává válik, ami növelheti a koncentrációt (horizontális hatás), illetve befolyással lehet a vertikális kapcsolatokra.

  • 15.

    A Versenytanács gyakorlata (Vj-55/2004.) szerint az érintett vállalkozások által nyújtott szolgáltatások közül a Tpvt. 14. § (2) bekezdése alapján a biztonsági őrzés, a távfelügyeleti szolgáltatás, valamint a biztonsági rendszerek telepítése és karbantartása (együtt: integrált biztonsági szolgáltatások) azonos árupiachoz tartozik, míg a készpénzszállítás- és feldolgozás ezektől elkülönült árupiacot alkot.

  • 16.

    A Group 4-csoport és az összefonódás révén a csoportba kerülő Group 4-Matávőr Rt. azonos tevékenysége az integrált biztonsági szolgáltatások nyújtása. Együttes részesedésük azonban Magyarországon - mint érintett földrajzi piacon (Tpvt. 14. § (3) bekezdés) - nem haladja meg a 20 százalékot, ezért az összefonódásnak horizontális összefüggésben nem valószínűsíthetők káros versenyhatásai.

  • 17.

    Az összefonódásnak káros vertikális hatásai nem valószínűsíthetők, sőt a Matáv irányításának megszűnése a vertikális versenyhatások szempontjából kifejezetten kedvező (lásd: Vj-116/2001.).

  • 18.

    Az összefonódás révén nem következik be a Group 4-csoport tevékenységi körének olyan bővülése, ami káros portfolió hatásokat eredményezhetne, és a Group 4-Matávőr Rt. piaci részesedései alapján káros konglomerátum hatással sem kell számolni.

  • 19.

    Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában - egyezően a Tpvt. 71. § (2) bekezdés alapján tett vizsgálói indítvánnyal - az összefonódást engedélyezte.

  • 20.

    A Versenytanács a 16-18) pontban írtakra is tekintettel a Közleményben foglaltak alapján a kérelmezett összefonódás esetében alkalmazhatónak találta a Tpvt. 63. § (3) bekezdésének ac) pontját, mely szerint a versenytanácsi határozatot 45 napon belül kell meghozni, ha az engedély a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.

V.

Eljárási kérdések

  • 21.

    A Tpvt. 63. § (3) bekezdése ac) pontjának alkalmazásából következőleg az eljárási díj megfizetéséről nem kellett rendelkezni, mert a kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti kettőmillió forint előzetesen lerótta.

  • 22.

    Az ügyfelek kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 23.

    Az ügyfeleket megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2004. október 26.