Nyomtatható verzió PDF formátumban
Vj-79/2004/22
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa ViDaNet Kábeltelevíziós Szolgáltató Rt. (Budapest) ellen gazdasági erőfölénnyel való visszaélés miatt indított versenyfelügyeleti eljárásban - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács az eljárást megszünteti.
A határozat felülvizsgálatát a kézbesítéstől számított harminc napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel kérheti az eljárás alá vont vállalkozás.
Indoklás
I.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása
- 1)
A Gazdasági Versenyhivatal a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (Tpvt.) 67. § (1) bekezdése, illetve 70. §-a alapján 2004. május 17-én versenyfelügyeleti eljárást indított a ViDaNet Kábeltelevíziós Szolgáltató Rt. (a továbbiakban: ViDaNet) ellen, annak vizsgálatára, hogy 2004. januárjában végrehajtott díjemeléseivel megsértette-e a Tpvt. 21. § a) pontjában megfogalmazott gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmát, mely szerint tilos tisztességtelenül (túlzottan magasan) eladási árakat megállapítani.
II.
A tényállás
- 2)
A ViDaNet Rt. 2003. február 11-én alakult meg a Kábeltelevízió Szolgáltató Kft., a Kaposkábel Kft. és a Kábelholding Vagyonkezelő Rt. Németkábel Vagyonkezelő Rt-be történő beolvadásának Cégbíróság által történt bejegyzésével. Az így létrejött társaság szolgáltatási területe Magyarország hat települését érinti, melyek a következők: Győr, Tata, Mosonmagyaróvár, Kaposvár, Pécs és Mindszent.
- 3)
A ViDaNet Rt. főtevékenységként távközlési szolgáltatásokat nyújt, vezetékes műsorelosztási szolgáltatása a fent nevezett valamennyi településen elérhető, és több mint 75.000 előfizetővel rendelkezik.
- 4)
Győrben és Tatán a ViDaNet hálózata részben soros, részben már átépített. Az átépített hálózatokra a csillagpontos struktúra jellemző, és ezeken a hálózatrészeken a műszaki lehetőségeknek megfelelően három programcsomagot is kínál a ViDaNet Rt. Mosonmagyaróvárott és Kaposvárott már teljes egészében csillagpontos a hálózat, így itt is a hármas programcsomag kiosztás érvényesül, míg Mindszenten csak egy ún. II. csomag vehető igénybe. Pécsett szintén folyamatban van a hálózat csillagpontossá tétele, 2004. januárjában azonban az előfizetők új hálózatra való átkötése még nem kezdődött meg.
- 5)
Az említett települések közül Győrben, Mosonmagyaróváron és Mindszenten a ViDaNet-en kívül nincs más kábeltelevíziós vállalkozás. A Kaposváron és Tatán jelenlévő további kábeltelevíziós vállalkozások nagyságrendileg kevesebb előfizetővel rendelkeznek, mint a ViDaNet. Pécsett a UPC Magyarország Kft-nek ugyan lényegesen több előfizetője van, mint a ViDaNet-nek, a hálózatok földrajzi elhelyezkedéséből adódóan azonban a ViDaNet számításai szerint előfizetőinek jelenleg csak mintegy 15 százaléka számára reális alternatíva a másik vállalkozás szolgáltatásának igénybevétele.
- 6)
A ViDaNet az eljárás folyamán benyújtotta az általa kidolgozott, a 2004. évi díjemelés hátterét bemutató számításait. Eszerint az előző évben alkalmazott díjakból kiindulva, az alábbi képlet segítségével számszerűsítette a 2004. évben - álláspontja szerint - alkalmazható havi előfizetési díjakat.
"A2 = A1 * I * (h1 * (p2/p1) + h2 * deltaK),
ahol A1: bázis időszaki előfizetési díj, azaz a 2003-ban alkalmazottelőfizetési díj,
A2: tárgyidőszaki előfizetési díj, azaz a 2004-ben alkalmazandó előfizetési díj,
I: ROA elvárt / ROA tényleges (eredmény-hányad növekedésének üteme),
h1: a műsordíj költségek aránya a teljes költségtömegből,
h2: a műsordíjjal csökkentett teljes költségtömeg aránya a teljes költségtömegből,
p1: egy csatornára jutó műsor- és jogdíj a bázis időszakban, azaz 2003-ban,
p2: egy csatornára jutó tervezett műsor- és jogdíj a tárgyidőszakban, azaz 2004-ben,
deltaK: összes költség változása, amely azonban nem tartalmazza a műsor és jogdíj költségeket.
ROA (Return on Assets): eszköz-arányos eredmény; a nettó eredmény és az összes eszköz hányadosa." - 7)
A ViDaNet 2004. január 1-jén valamennyi településen emelte díjait, amelyek egyetlen település egyetlen programcsomagja esetében sem értek el a 6) pont szerinti módszer szerint számított mértékeket. A 2003. és a 2004. évben érvényesített programcsomagonkénti nettó (általános forgalmi adót nem tartalmazó) díjakat, az egyes programcsomagokhoz tartozó szerzői jogi- és műsordíjakat (a továbbiakban együtt: műsorköltség), valamint az előfizetők számát a Melléklet mutatja be. A 2004. januári díjemelések révén a ViDaNet műsorköltséggel csökkentett nettó díjai (a továbbiakban: korrigált nettó díj) 7 százalékkal emelkedtek a 2003. évi szinthez képest.
III.
Jogi értékelés
A gazdasági erőfölény
- 8)
A Versenytanács már több (így például a ViDaNet-tel szemben lefolytatott Vj-14/2003. számú) határozatában megállapította, hogy az egyéb műsorvételi lehetőségek (UPC Direct, műholdvevő, tető vagy szobaantenna, valamint ezek kombinációi) nem minősülnek a kábeltelevíziós szolgáltatás Tpvt. 14. § (2) bekezdése szerinti ésszerű helyettesítőinek, mire tekintettel a Tpvt. 22. § szerinti gazdasági erőfölényes helyzetben van az olyan kábeltelevíziós vállalkozás, mely esetében az előfizetők többsége nem képes másik kábeltelevíziós vállalkozás szolgáltatását igénybe venni. Ezért - figyelemmel az 5) pontban foglaltakra - a ViDaNet a Versenytanács álláspontja szerint gazdasági erőfölényes helyzetben van.
A díjak megítélése
- 9)
A Versenytanács álláspontja szerint a ViDaNet által alkalmazott, a 6) pontban bemutatott számítási módszer (képlet) még kiindulópontját sem képezheti az előfizetési díjak meghatározásának, mert az a várható költségnövekedés és az elvárt eredmény-hányad (ROA), valamint az azok eléréséhez szükséges díj kapcsolatát tévesen írja le. A képlet szerint ugyanis a díjváltozás mértéke (A2/A1) a két díjelem (a költség és az eredmény) számításba vett változásának súlyozott átlaga helyett, azok szorzataként kerül meghatározásra. Ennek az a következménye, hogy - minden egyéb tényezőt (költségek, eszköz) változatlannak tekintve - az "eredmény-hányad" például kétszeres emeléséhez a díjat is kétszeresére kellene növelni.
(A költségek változatlansága esetén p2/p1=1 és deltaK=1, továbbá a h1+h2=1 összefüggés definíciószerűen teljesül, ezért az 1) pont szerinti képlet az alábbi formát ölti. A2=A1*I
Ez az összefüggés azonban nyilvánvalóan nem igaz: ahhoz, hogy az eredmény (az eszközök változatlansága esetén: a ROA) kétszeresére növekedjék, csak olyan arányban kell növelni a díjakat, amilyen arányt az eredmény a díjbevételben képvisel. Igy például 10 százalékos bevételarányos eredmény esetén változatlan költség mellett nem kétszeres, hanem 10 százalékos díjemelés növeli kétszeresre az eredményt.)A képlet az előzőek szerinti alapvető problémáján túlmenően még az alábbi elvi hibákat is magában hordozza:
-
- -
a díjbevétel növekedési üteme (A2/A1) és az eredmény-hányad növekedési üteme között közvetlen kapcsolatot feltételez, annak ellenére, hogy az eredményességet nem árbevétel-arányos mutatóval, hanem eszköz-arányos eredmény (ROA) kategóriával fejezi ki,
- -
-
- -
a költségnövekedések díjban való megtérítésével nem a képletben szereplő egy csatornára jutó műsor- és jogdíj változás áll összefüggésben, hanem a műsor-és jogdíj változása.
- -
- 10)
A Versenytanács több határozatában (így az említett 14/2003. számú határozatokban is) rögzítette azt a számítási módszert, melyet akkor alkalmaz, ha a vállalkozás által végzett díjszámítást nem tartja megalapozottnak. Ezen módszer szerint, ha a korrigált nettó díjak előző évhez képesti átlagos növekedése nem haladja meg az infláció mértékét, akkor a díjemelés következtében kialakult díjak nem minősülnek a Tpvt. 21. § a) pontjába ütközően túlzottan magasnak.
- 11)
Az adott esetben a ViDaNet által végrehajtott 7 százalékos átlagos díjemelés nem magasabb, mint a 2004. évre - a díjkialakítás idején napvilágot látott elemzések alapján - reálisan várható infláció (6-7 százalék).
A döntés
- 12)
Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 72. § (1) bekezdésének a) pontja alapján - törvénybe ütköző magatartás hiányában - az eljárás megszüntette. Felhívja azonban a ViDaNet figyelmét arra, hogy a díjak meghatározásához alkalmazott számítási módszere túlzottan magas árakhoz vezethet.
IV.
Eljárási kérdések
- 13)
A ViDaNet a tárgyalás mellőzését kérte, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74.§ (1) bekezdése alapján - tárgyaláson kívül hozta meg.
- 14)
Az ügyfeleket megillető jogorvoslat a Tpvt. 83.§ (1)-(2) bekezdésén alapul.
Melléklet
A korrigált nettó díjemelés mértéke a ViDaNet Rt-nél
2004. |
2003. |
2004/2003 |
||||||||||||
bruttó díj |
nettó díj |
műsor- és jogdíj |
korrigált nettó díj |
előfizető-szám |
bruttó díj |
nettó díj |
műsor- és jogdíj |
korrigált nettó díj |
előfizető-szám |
nettó díj |
műsor- és jogdíj |
korrigált nettó díj |
||
Győr |
I |
305 |
265 |
280 |
250 |
106,1% |
122,2% |
104,1% |
||||||
II |
2589 |
2251 |
2299 |
2053 |
109,7% |
107,5% |
110,3% |
|||||||
III |
3379 |
2938 |
2999 |
2678 |
109,7% |
113,9% |
108,0% |
|||||||
S |
1465 |
1274 |
1299 |
1160 |
109,8% |
106,7% |
111,0% |
|||||||
Tata |
I |
559 |
486 |
499 |
446 |
109,1% |
122,2% |
108,8% |
||||||
II |
2479 |
2156 |
2199 |
1963 |
109,8% |
107,8% |
110,2% |
|||||||
III |
3379 |
2938 |
2999 |
2678 |
109,7% |
113,4% |
108,0% |
|||||||
S |
2139 |
1860 |
1899 |
1696 |
109,7% |
107,8% |
110,2% |
|||||||
M.óvár |
I |
615 |
535 |
549 |
490 |
109,1% |
117,6% |
108,8% |
||||||
II |
2589 |
2251 |
2299 |
2053 |
109,7% |
108,5% |
110,0% |
|||||||
III |
3379 |
2938 |
2999 |
2678 |
109,7% |
113,6% |
108,1% |
|||||||
Kapos-vár |
I |
760 |
661 |
700 |
625 |
105,7% |
100,0% |
105,8% |
||||||
II |
2440 |
2122 |
2200 |
1964 |
108,0% |
106,8% |
108,4% |
|||||||
III |
3440 |
2991 |
3200 |
2857 |
104,7% |
110,2% |
102,3% |
|||||||
Pécs |
S |
1500 |
1304 |
1500 |
1339 |
97,4% |
98,2% |
97,0% |
||||||
Mind-szent |
II |
2700 |
2348 |
2500 |
2232 |
105,2% |
116,8% |
101,1% |
||||||
Átlag: |
107,7% |
110,8% |
107,0% |
A táblázatban nem szereplő adatok a ViDaNet üzleti titkát képezik.
Budapest, 2004. december 16.