Nyomtatható verzió PDF formátumban
Vj-2/2005/16
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a UPC Magyarország Kft (Budapest) eljárás alá vont vállalkozás ellen fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt indult eljárásban -tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács az eljárást megszünteti.
A határozat felülvizsgálatát annak kézhezvételtől számított 30 napon belül a Fővárosi Bíróságnak címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel kérheti az eljárás alá vont vállalkozás.
Indoklás
I.
A Gazdasági Versenyhivatal az 1996. évi LVII. törvény 70. § (1) bekezdése alapján indított versenyfelügyeleti eljárást annak megállapítására, hogy a UPC Kft. a 2005. évi díjemelésével egy időben a fogyasztóknak megküldött tájékoztató levelében - amelyben "új csatorna"-ként jelölt meg olyan csatornákat, amelyek az adott fejállomások korábbi csatornakiosztásában is szerepeltek - a Tpvt. 8. § (2) bekezdésébe ütköző magatartást tanúsított-e.
Eljárás indult továbbá arra, hogy a Kft. egyes hirdetései - melyekben akként hirdette meg az egy éves kábeltelevíziós előfizetést, hogy egyben 20% kedvezményt is ígért a havi előfizetési díjból - fenti jogszabályhelybe ütköznek-e.
II.
- 1.
Az eljárás alá vont vállalkozás főtevékenységén belül elsősorban kábeltelevízió szolgáltatást, illetve -kábeltelevízió hálózaton keresztül- Internet hozzáférés-, valamint a 2004-től telefonszolgáltatást nyújt.
A UPC Magyarország Kft. a kábeltelevíziós piac jelentős szereplője. A vállalkozás, megalakulását követően gyors terjeszkedésbe kezdett, dinamikusan növelve előfizetői számát. Jelenleg mintegy 50 település több, mint 700 ezer háztartásának nyújt kábeltelevíziós szolgáltatást. - 2.
Az eljárás alá vont vállalkozás árujának a kábeltelevíziós szolgáltatás keretében biztosított egyes programcsomagok minősülnek.
A csatornakínálatban található csatornákat jellemzően csomagokban kínálja fogyasztóinak. Az egyes csomagok a különböző fejállomásokon különböző összetételben, és jellemzően három - különböző csatornaszámot tartalmazó (Minimum, Alap, és Családi programcsomag) - csomagban érhetőek el.
A hálózatos iparágakban szokásos földrajzi piac meghatározásnak megfelelően jellemzően a hálózattal lefedett területek minősülnek olyan földrajzi területnek, melyeken a fogyasztók (előfizetők) az árut nem tudják mástól beszerezni. - 3.
A kifogásolt piaci magatartás
-
- 1.
Az akciós előfizetési ajánlat
Az eljárás alá vont vállalkozás, hirdetési gyakorlata szerint, évente 4-5 akcióval keresi meg már meglévő és potenciális fogyasztóit.
2004 II. félévében több akciós ajánlatot tett közzé potenciális előfizetői részére, amelyeket összefoglalóan "nyári", "őszi" és "téli" kampánynak nevezett.
A vizsgálat a 20%-os kedvezményt kínáló hirdetésekre terjedt ki, melyek az őszi kampányban jelentek meg.
A kampány 2004. szeptember 1-jétől 2004. október 31-ig tartott, és az alábbi ajánlatokat tartalmazta.Kábeltévét tartalmazó ajánlatok:
- 1.
Előfizetés |
Lojalitás |
Előfizetési díjkedvezmény |
Installációs díj |
Új Alap |
2005. 09. 30-ig |
12 x 20% havi kedvezmény |
1999 Ft |
Új Családi |
2005. 09. 30-ig |
12 x 20% havi kedvezmény |
0 Ft |
Családi (felfelé módosítás esetén) |
2005. 09. 30-ig |
első 3 hónapban: Családi csomag biztosítása Alap áron |
- |
HBO |
2005. 09. 30-ig |
2004 Ft havidíj |
- |
HBO Max Pack |
2005. 09. 30-ig |
2004 Ft havidíj |
- |
Új Alap + HBO/HBO MaxPack |
2005. 09. 30-ig |
12 x 20% havi kedvezmény + HBO: 2004 Ft havidíj |
0 Ft |
Új Családi + HBO/HBO Max Pack |
2005. 09. 30-ig |
12 x 20% havi kedvezmény + HBO: 2004 Ft havidíj |
0 Ft |
Családi + HBO/HBO Max PAck (felfelé módosított) |
2005. 09. 30-ig |
Első 3 hónapban: Családi csomag Alap áron + HBO: 2004 Ft havidíj |
- |
Csoportos beszedés |
egyszeri 1000 Ft kedvezmény |
||
Honlapon történő megrendelés |
0 Ft |
Előfizetés |
Lojalitás |
Kedvezmény |
Installáció |
Bónusz |
Új Alap/Családi + chello/chello plus |
2005. 10. 31-ig |
CATV: 12 x 20% havi kedvezmény + chello/chello plus: őszi ajánlat |
0 Ft |
3 db DVD-film |
chello/chelloo plus + HBO/HBO MaxPack |
2005. 10. 31-ig |
chello/chello plus: őszi ajánlat + HBO/HBO MaxPack: 2004 Ft havidíj |
0 Ft |
3 db DVD-film |
Új Alap/Családi + chello/chello plus + HBO/HBO Max Pack |
2005. 10. 31-ig |
CATV: 12 x 20% havi kedvezmény + chello/chello plus: őszi ajánlat + HBO/HBO MaxPack: 2004 Ft havidíj |
0 Ft |
3 db DVD-film |
Családi + chello/chello plus (felfelé módosított) |
2005. 10. 31-ig |
CATV: első 3 hónapban Családi biztosítása Alap áron + chello/chello plus: őszi ajánlat |
0 Ft |
3 db DVD-film |
Családi + chello/chello plus + HBO/HBO MaxPack |
2005. 10. 31-ig |
CATV: első 3 hónapban Családi biztosítása Alap áron + chello/chello plus: őszi ajánlat + HBO/HBO MaxPack: 2004 Ft |
0 Ft |
3 db DVD-film |
-
- 2.
Az eljárás alá vont vállalkozás különböző reklámhordozókban népszerűsítette szolgáltatását.
- 2.
-
-
- 1.
A UPC képújságban - a Spektrum, az HBO és a SPORT1 csatornákat népszerűsítő kép mellett - az alábbi szövegekkel futott hirdetés a kampány teljes időtartama alatt:
- 1.
-
-
-
-
- -
Több, mint 50 tévécsatorna várja most extra kedvezményekkel!"
- -
-
-
-
-
-
- -
"Új Alap és Családi csomag előfizetőink részére most 12 hónapon át 20% árengedményt adunk a havidíjból és akár a bekötési díjat is elengedjük!"
- -
-
-
-
-
-
- -
"Az HBO mozi csatorna egy éven keresztül mindössze havi 2004 Ft-ért!"
- -
-
-
-
-
-
- -
"Alap csomag előfizetőink Családi csomagra történő módosítás esetén 3 hónapig az Alap csomag árán nézhetik a bővebb kínálatot!"
- -
-
-
-
-
-
- -
További részletekről érdeklődjön személyes és telefonos ügyfélszolgálatunkon, vagy látogasson el honlapunkra."
- -
-
-
A TV-ben látható hirdetésekben nem szerepel a 20%-os kedvezménnyel igénybe vehető ajánlat.
-
-
- 2.
Kültéri plakátok, citylightok
Fenti formában a metro-plakátok, citylightok és egyéb, A3-as méretű plakátok tájékoztatták a fogyasztókat az ajánlat feltételeiről.
- 2.
-
-
-
-
- 1.
A metro-plakátokon a Gyűrűk ura c. film egyik jelenete alatt a következő szlogen volt látható: "Több, mint 50 tévécsatorna várja 12 hónapon át havi 20% kedvezménnyel!" (a kiemelések az eredeti szövegben is láthatóak).
- 1.
-
-
-
-
-
- 2.
Az A3-as méretű plakátokon (szintén a Gyűrűk Urából kivágott jelenet alatt) az alábbi szöveg szerepelt:
"Több, mint 50 tévécsatorna várja most extra kedvezményekkel!
- 2.
-
-
-
-
-
-
- -
Új előfizetőink számára most 12 x 20% árengedményt adunk a havidíjból és akár a bekötési díjat is elengedjük!
- -
-
-
-
-
-
-
-
- -
Az HBO mozicsatorna egy éven keresztül mindössze havi 2004 Ft-ért!
- -
-
-
-
-
-
-
-
- -
Alap csomag előfizetőink Családi csomagra történő módosítás esetén 3 hónapig az Alap csomag árán nézhetik a bővebb kínálatot!" (a kiemelések az eredeti szövegben is láthatóak).
- -
-
-
-
-
-
-
- 3.
A kampány háromféle citylightot használt, amelyeken az HBO-t, a Spektrumot és a SPORT1-et népszerűsítő képek alatt a következő feliratot helyezték el: "Több, mint 50 tévécsatorna várja 12 hónapon át havi 20% kedvezménnyel!" (a kiemelések az eredeti szövegben is láthatóak).
- 3.
-
-
-
-
- 3.
További reklámok.
- 3.
-
-
-
-
- 1.
A kampányban szereplő, a 20% kedvezményt tartalmazó szórólapokon a következő volt olvasható: "Új előfizetőink számára most 12 hónapon át 20% árengedményt adunk a havidíjból és akár a bekötési díjat is elengedjük!" (a félkövér szedés az eredeti anyagban is szerepel)
- 1.
-
-
-
-
-
- 2.
Az HBO Max Pack és a Humor csatorna bevezetésekor ún. számlainzertet küldött az előfizetők részére az adott új csatornákat népszerűsítő írásos anyagokként.
- 2.
-
-
-
-
-
- 3.
A UPC a 2004 decemberében újonnan induló Sport2, Cool, Film+ és TV Paprika című csatornákról szórólapon tájékoztatta fogyasztóit.
- 3.
-
-
-
- 3.
Csatornakiosztás változásával kapcsolatos tájékoztatás.
- 3.
-
-
- 1.
A tájékoztató levélek.
A UPC adatszolgáltatásából megállapíthatóan a 2005. évi csatornakiosztás, a Gubacsi úti és a pécs-hosszúhetényi fejállomások kivételével, minden fejállomáson megváltozott.
Azoknak a fogyasztóknak, akiknél a csatornakiosztás megváltozott (47 fejállomás), az eljárás alá vont vállalkozás tájékoztató levelet küldött a díjemelésről, melyben az alábbiakra hívta fel a figyelmet:
"Ezúton szeretnénk tájékoztatni arról, hogy 2004. december 20-tól újabb, többségében magyar nyelvű, sokak érdeklődésére számot tartó tévéadásokkal gazdagítjuk a választékot. Az ön lakóterületén érvényes új programválasztékot a mellékelt táblázatban ismertetjük, vastagított betűtípussal külön kiemelve az új csatornákat. Mivel a hálózat műszaki kapacitása véges, ezért az újabb csatornákat többségében csak néhány korábbi adás lecserélésével tudjuk elhelyezni. Bízunk benne, hogy a megújuló kínálat még tartalmasabb kikapcsolódást és még hasznosabb időtöltést biztosít majd az egész családnak." (a kiemelés az eredeti szövegben is szerepel).
- 1.
-
-
-
- 2.
A csatornakiosztásban 2003-ben az alábbi táblázatban írt változtatások történtek. A táblázat feltünteti azokat a változásokat, melyek során új csatorna került a csatornakiosztásba, továbbá azokat is, amikor egyes, már meglévő csatornák kerültek át más csomagba.
A "Csomag" oszlopban az a csomag van feltüntetve, amelyikbe a csatorna - az adott dátummal - bekerült.
- 2.
-
Csatorna neve |
Csomag |
Dátum |
Terület |
|
1. |
Humor1 |
Alap |
2003. 12. 01. |
minden |
2. |
Kék Duna Info |
Alap |
2003. 09. 07. |
Tatabánya |
3. |
Vidék 8 |
Alap |
2003. 09. 01. |
Eger |
4. |
Moteurs |
Aktív |
2003. 06. 01. |
Nagykanizsa, Pécs, Komló, Szolnok, Nyíregyháza, Debrecen, Tatabánya, Székesfehérvár, Dunaújváros, Eger, Miskolc, Sopron |
5. |
UPC Info |
Minimum |
2003. 05. 26. |
Tatabánya |
8. |
Szlovák2 |
Alap |
||
9. |
Viasat3 |
Családi |
2003. 05. 15. |
Gyöngyös, Gyöngyöstarján |
10. |
Veszprém KCTV |
Minimum |
2003. 05. 05. |
Veszprém |
11. |
CNBC |
Családi |
2003. 05. 01. |
Miskolc, Sajópetri |
12. |
Budapest TV |
Alap |
2003. 04. 26. |
Dunaújváros soros |
13. |
Budapest TV |
Alap |
Dunaújváros csillagpontos |
|
14. |
Budapest TV |
Családi |
Mór |
|
15. |
VH1, RTR Planet |
Alap |
Komló |
|
16. |
Budapest TV |
Alap |
Nagykanizsa |
|
17. |
VH1, RTR Planet |
Alap |
Pécs |
|
18. |
Hír Tv |
Családi |
Pécs, Hosszúhetény |
|
19. |
Budapest TV |
Családi |
Sopron |
|
20. |
Budapest TV |
Alap |
Szombathely |
|
21. |
RTR Planet, EURONEWS |
Családi |
2003. 04. 11. |
Budapest, központi fejállomás |
22. |
Budapest TV, RTR Planet |
Alap |
2003. 05. 01. |
Nyíregyháza |
23. |
Budapest TV |
Családi |
Nyíregyháza, Napkor |
|
24. |
Hír TV |
Családi |
Nyíregyháza, Sóstó |
|
25. |
Budapest TV, RTR Planet |
Alap |
Szolnok |
|
26. |
Hír TV |
Családi |
Szolnok, Pletykafalu |
|
27. |
Budapest TV |
Családi |
Debrecen, Téglás |
|
28. |
Budapest TV |
Családi |
Debrecen, Ebes |
|
29. |
Magyar ATV |
Családi |
Debrecen, Dereske |
|
30. |
Budapest TV |
Családi |
Debrecen, Berettyóújfalu |
|
31. |
RTR Planet, Budapest TV |
Családi |
Debrecen soros |
|
32. |
Budapest TV, RTR Planet |
Alap |
Debrecen 750 Mhz |
|
33. |
Budapest tV, RTR Planet |
Alap |
Debrecen 550 Mhz |
|
34. |
RTL2 |
Családi |
Gyöngyöstarján |
|
35. |
Gyöngyössomjos |
|||
36. |
Gyöngyös csillagpontos |
|||
37. |
RTR Planet, RTL2 |
Családi |
Miskolc |
|
38. |
Hálózat TV, RTR Planet |
Alap |
Eger |
|
39. |
RTL2 |
Családi |
Miskolc, Mály |
|
40. |
Miskolc, Sajópetri |
|||
41. |
RTL2 |
Családi |
Salgótarján |
|
42. |
EURONEWS |
Családi |
2003. 02. 18. |
Budapest, központi fejállomás |
43. |
Budapest, Erzsébet fejállomás |
|||
44. |
Hír TV, Hallmark, SPORT1, Minimax, Private Gold, VH1 ORT |
Családi |
2003. 01. 01. |
Debrecen soros |
45. |
VH1, ORT, Hír TV |
Alap |
Debrecen 550Mhz |
|
46. |
VH1, ORT, Hír TV |
Debrecen 750 Mhz |
||
47. |
Hír TV, Hallmark |
Családi |
Berettyóújfalu |
|
48. |
Hír TV, VH1 |
Családi |
Derecske |
|
49. |
Hír TV |
Családi |
Ebes |
|
50. |
Hír TV, VH1 |
Családi |
Téglás |
|
51. |
Szolnok VTV |
Minimum |
Mezőtúr |
|
52. |
Hír TV |
Alap |
Mezőtúr |
|
53. |
VH1, Hír TV, ORT |
Alap |
Nyíregyháza |
|
54. |
VH1 |
Alap |
Napkor |
|
55. |
VH1 |
Alap |
Sóstó |
|
56. |
Hír TV, ORT, VH1 |
Alap |
Szolnok |
|
57. |
Discovery Civilization |
Családi |
Szolnok |
|
58. |
Hír TV, ORT |
Alap |
Eger |
|
59. |
Discovery Civilization |
Családi |
Eger |
|
60. |
Hír TV, Filmmúzeum |
Családi |
Gyöngyöstarján |
|
61. |
Hallmark, Hír TV |
Családi |
Gyöngyös soros |
|
62. |
Hallmark, Hír TV |
Családi |
Gyöngyös csillagpontos |
|
63. |
Hír TV, Pulzus Info TV |
Alap |
Miskolc |
|
64. |
Hallmark, Animal Planet, ORT |
Családi |
||
65. |
Discovery Civilization, Mezzo |
Extra |
||
66. |
Hír TV, Filmmúzeum |
Alap |
Mály |
|
67. |
Hír TV |
Családi |
Sajópetri |
|
68. |
Hír TV, Hallmark |
Alap |
Salgótarján soros |
|
69. |
Hír TV, Hallmark |
Alap |
Salgótarján csillagpontos |
|
70. |
Hír TV, Hálózat TV, CNBC |
Alap |
Budapest, központi fejállomás |
|
71. |
ORT, PAX, Hallmark |
Családi |
||
72. |
PRO7, Hír TV |
Családi |
Budapest, Vérmező fejállomás |
|
73. |
Hír TV, PRO7 |
Családi |
Budapest, Törökvész fejállomás |
|
74. |
Hír TV, Hálózat TV |
Családi |
Budapest, Erzsébet fejállomás |
|
75. |
Hír TV, PRO7 |
Családi |
Budapest, Bethlen fejállomás |
|
76. |
Hír TV, Hálózat TV |
Családi |
Budapest, Haller fejállomás |
|
77. |
Hír TV, VH1, PRO7 |
Alap |
Budapest, Csiki-hegyek fejállomás |
|
78. |
Hír TV, Hálózat TV |
Családi |
Budapest, Szent István fejállomás |
|
79. |
Hír Tv |
Családi |
Budapest, Zugló fejállomás soros |
|
80. |
Hír TV |
Minimum |
Budapest, Zugló fejállomás csillagpontos |
|
81. |
Hír TV, CNN, Minimax |
Családi |
Budapest, Gubacsi úti fejállomás |
|
82. |
Hír TV |
Családi |
Budapest, Csepel fejállomás |
|
83. |
Hír TV, ORT |
Alap |
2003. 01. 26. |
Dunaújváros |
84. |
Discovery Civilization |
Családi |
Dunaújváros |
|
85. |
Hír TV |
Családi |
Dunaújváros soros |
|
86. |
ORF1, Hír TV |
Családi |
Mór |
|
87. |
VH1, Hír TV, ORT |
Alap |
Székesfehérvár |
|
88. |
Discovery Civilization |
Családi |
Székesfehérvár |
|
89. |
Hír TV, VH1 |
Családi |
Székesfehérvár soros |
|
90. |
Hír TV, Filmmúzeum |
Családi |
Tatabánya 300 Mhz |
|
91. |
Hír TV, ORT |
Alap |
Tatabánya 550 Mhz |
|
92. |
Disccovery Civilization |
Családi |
Tatabánya 550 Mhz |
|
93. |
Hír TV |
Alap |
Várpalota csillagpontos |
|
94. |
VH1, Hallmark |
Családi |
Várpalota csillagpontos |
|
95. |
Vh1, Hír TV, VIVA+, Filmmúzeum, RTL |
Családi |
Várpalota soros |
|
96. |
Hír TV |
Alap |
Várpalota, Pétfürdő |
|
97. |
Deutsche Welle, VH1, Hallmark |
Családi |
Várpalota, Pétfürdő |
|
98. |
UPC Info |
Minimum |
Veszprém |
|
99. |
Hír TV |
Alap |
Veszprém |
|
100. |
ORT, Deutsche Welle, Euronews, mtv kísérleti digitális adás |
Családi |
Veszprém |
|
101. |
Hálózat TV, ORT, VH1, Hír TV |
Alap |
Komló |
|
102. |
Discovery Civilization |
Családi |
Komló |
|
103. |
Hír TV |
Alap |
Nagykanizsa |
|
104. |
Discovery Civilization |
Családi |
Nagykanizsa |
|
105. |
Hír TV, VH1, ORT, ÉK TV |
Alap |
Pécs |
|
106. |
RTS SAT |
Családi |
Pécs |
|
107. |
Hír TV |
Alap |
Sopron |
|
108. |
Hír TV |
Családi |
Sopron, Ágfalva |
|
109. |
Hír TV |
Családi |
Sopron, Kópháza |
|
110. |
Hír TV |
Családi |
Sopron, Nagycenk |
|
111. |
Hír TV |
Alap |
Szombathely |
|
112. |
Horvát TV |
Családi |
Szombathely |
2004-ben az alábbi változtatások történtek a csatornakiosztást illetően:
Csatorna neve |
Csomag |
Dátum |
Terület |
|
1. |
Sport2, TV Paprika, Film+ |
2004. 12. 20. |
minden |
|
2. |
Vidék 8 |
Minimum |
2004. 07. 02. |
Eger |
3. |
Egri Városi TV |
Alap |
2004. 07. 02. |
Eger |
4. |
Club |
Alap |
2004. 05. 01. |
Salgótarján |
5. |
Pax TV |
Családi |
2004. 05. 01. |
Salgótarján |
6. |
TV5, CNN, Reality, Szlovák2, TVTK, UPC Info (RTL, RTL2, SuperRTL, SAT1, TVE helyett) |
Családi |
2004. 04. 05. |
Tatabánya |
7. |
SKS TV |
Családi |
2004. 04. 01. |
Sopron |
8. |
Pax TV |
Családi |
2004. 04. 01. |
Pécs |
9. |
UPC Info |
Minimum |
2004. 04. 01. |
Székesfehérvár |
10. |
HBO2 |
MaxPack |
2004. 04. 01. |
Dunaújváros, Tatabánya, Komló, Szolnok |
11. |
SKS TV |
Családi |
2004. 04. 01. |
Sopron |
12. |
Pax TV |
Családi |
2004. 02. 15. |
Budapest |
13. |
Családi |
Gyöngyös |
||
14. |
Családi |
Salgótarján |
||
15. |
Családi |
Nyíregyháza |
||
16. |
Alap |
Szolnok |
||
17. |
Alap |
Székesfehérvár |
||
18. |
Családi |
Székesfehérvár soros |
||
19. |
Alap |
Tatabánya |
||
20. |
Családi |
Veszprém |
||
21. |
Családi |
Nagykanizsa |
||
22. |
Családi |
Szombathely |
||
23. |
Családi |
Szombathely |
III.
- 4.
A vizsgálati jelentés.
-
- 1.
Az akciós előfizetési ajánlat tekintetében a vizsgálat megállapította, hogy a UPC Kft. akciós előfizetési ajánlatokat népszerűsítő hirdetései a tartalmazták mindazt az információt, amely a fogyasztói döntés meghozatala szempontjából szükséges.
A "20% kedvezmény a havidíjból" kifejezés azt az üzenetet közvetíti a fogyasztók felé, hogy a 20% kedvezmény mindig az adott havi díjból kerül levonásra, ami azt is jelenti, hogy amennyiben a UPC Kft. a szerződés fennállása alatt díjat emel, a 20% kedvezmény a megemelt havidíjhoz képest kerül megállapításra.
- 1.
-
- 2.
Az "új" szó lehetséges értelmezésével, illetve azzal kapcsolatban, hogy ennek használata alkalmas-e a fogyasztói döntés befolyásolására a jelentés az alábbi álláspontot foglalta el.
Az "új" szó jelentése értelmező szótár szerint rövid ideje meglevő, használatlan, vagyis ami nem régen van valamilyen minőségben.
A jelentés szerint fentiek értelmében ténylegesen a TV Paprika, SPORT2, és a Film+ minősülnek "új" csatornának (mivel ezek a műsorok 2004 őszén kerültek be a UPC Kft. csatornakínálatába), fenti értelemben viszont nem minősülnek új csatornának azok, amelyek egy korábbi évben már szerepeltek a UPC egy adott csomagjában, majd egy ideig egy másik csomagban szolgáltatta őket, mit követően, 2005-ben visszakerültek a korábbi csomagba. Ez utóbbi csatornák az alábbiak:
Budapest, központi fejállomás
- Euronews
- Budapest TV
Komlói kirendeltség
- VOX
Gyöngyösi csillagpontos rendszer
- VH1
Veszprémi kirendeltség
- VH1
- Travel Channel
- Private Gold
Soproni kirendeltség, 750 Mhz
- VH1
- Travel Channel
- Private Gold
Várpalotai kirendeltség
- Travel Channel
- Private Gold
Budapest, Haller fejállomás
- TV5
- Private Gold
Budapest, Törökvész fejállomás
- TV5
- Private Gold
Budapest, Erzsébet fejállomás
- TV5
- Private Gold
Budapest, Csepel fejállomás
- TV5
- Private Gold
Soproni kirendeltség, 300 Mhz
- PRO7
- Private Gold
Nyíregyházi kirendeltség
- Private Blue
Gyöngyösi csillagpontos rendszer
- VH1
- Private Gold
Komlói kirendeltség
- VOX
Sopron soros rendszer
- PRO7
- Private Gold
Debrecen, 550 Mhz
- Private Blue
Szolnoki kirendeltség
- Private Blue
Móri kirendeltség
- Travel Channel
- Private Gold
A vizsgálat tárgyát képező tájékoztató levelekben az eljárás alá vont ugyanúgy (félkövér szedéssel) jelölte a TV Paprikát, a SPORT2-t, valamint a Film+-t, mint a fent fejállomásonként felsorolt csatornákat, vagyis nem tett különbséget az újonnan bevezetett, illetve az új csatorna kiosztás szerint egy adott csomagba visszakerülő csatornák között.
A pontatlan megfogalmazás tekintetében a jelentés vizsgálta, hogy az alkalmas-e a fogyasztói döntés befolyásolására.
Álláspontja szerint a fogyasztói döntés meghozatala során ugyan szerepet játszhat a csatornakiosztás és annak változásai, ám nem egyes csatornák "új" volta, hanem a csatornák jellege és száma befolyásolja azt. Így, bár az eljárás alá vont UPC szóhasználata nem volt pontos, a konkrét helyzetben ez a szóhasználat nem alkalmas a fogyasztók döntésének befolyásolására a szolgáltatás igénybevételét illetően.
- 2.
-
- 3.
Fentiek folytán a jelentés az eljárás megszüntetését indítványozta.
- 3.
IV.
- 5.
A Tpvt. 8. § (1) bekezdése szerint tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni.
A Tpvt. 8. § (2) bekezdés a) pontja szerint a fogyasztók megtévesztésének minősül különösen, ha valamely vállalkozás az áru ára, lényeges tulajdonsága tekintetében valótlan tényt, vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak.
A Tpvt. 8.§ c.) pontja tiltja, hogy a reklám az áru értékesítésével, forgalmazásával összefüggésben megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adjon a fogyasztóknak, például a forgalmazási módról, fizetési feltételekről, engedményekről.
A Tpvt. 9. §-a alapján a használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak mérlegelésénél, hogy az adott tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e. - 6.
A Versenytanács fentiek alapulvételével vizsgálta az eljárás alá vont vállalkozás magatartását.
-
- 1.
Az engedményes akcióval kapcsolatban osztja a vizsgálati jelentésben kifejtett álláspontot, miszerint a reklámok pontosan közölték, hogy az új előfizetők 12 hónapon át kapnak árengedményt az egyébként fizetendő havi díjból.
Az egy évre szóló engedmény megtartása - az esetben is, ha azt az időközben minden előfizetőre emelt díjból biztosítja az eljárás alá vont vállalkozás - megfelel a reklámok üzenetének, vagyis nem sértik a reklámok a Tpvt. 8 § (2) bekezdés c.) pontját.
Értelemszerűen nem sérül a Tpvt. 8. § (2) a) pontja sem, mivel az áru alapára nem tér el a többi előfizető havi díjától, illetve azt csak csökkenti az engedmény mértéke.
- 1.
-
- 2.
A fogyasztói tájékoztatókkal kapcsolatban a Versenytanács azt vette alapul a tájékoztatás megítélésénél, hogy az eljárás alá vont vállalkozás áruja nem egy-egy csatorna, hanem azok összessége, vagyis a programcsomag.
A Tpvt. 8 § (2) bekezdés a.) pontjába ütközően jogsértés akkor valósul meg, ha valamely, az áru (jelen esetben a programcsomag) lényeges tulajdonságára vonatkozóan közölt tény alkalmas a megtévesztésre.
Az megállapítható volt, hogy több új, ezen belül magyar nyelvű csatorna került a valamennyi programot magában foglaló csatornaválasztékba.
Nem vitás ugyanakkor, hogy több új, azaz addig programban nem szereplő csatornát tüntetett fel a mellékélt táblázat - ez esetben már csomagba rendezve - akként mint, amennyi új csatorna ténylegesen bekerült az adott konkrét programcsomagba.
Fenti, az egyes csomagokat érintő - azok egyes részelemeire vonatkozó - téves információ ellenére a Versenytanács nem látja indokoltnak a jogsértés megállapítását.
A vizsgált vonatkozásban álláspontja szerint ugyanis az áru lényeges tulajdonságának az áru (programcsomag) - tartalom által meghatározott - minősége minősül.
Az egyes csomagok tartalma, vagyis a csatornák összessége, és az ebből adódó áruminőség megismerhető volt a tájékoztatásból, így a Versenytanács szerint nem tekinthető az áru lényeges árutulajdonságának az a körülmény, hogy egy adott programcsomag vevője az egyes csatornák tekintetében úgy kap-e új árurészt (aminek a csatorna minősül), hogy az most került bevezetésre, vagy úgy, hogy az egy másik programcsomagból került át az éppen megvenni kívánt programcsomagba.
Fentiekre tekintettel a Versenytanács - jogsértés hiányában - az eljárást megszüntette a Tpvt. 77.§ (1) bekezdés j.) pontja alapján.
- 2.
Budapest, 2005. május 17.