Nyomtatható verzió PDF formátumban

Vj-162/2005/11

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Kft. összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, melyben további ügyfélként részt vett az MFS 2000 Magyar Lőszergyártó Rt. - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi

határozatot

  • 1)

    A Versenytanács engedélyezi, hogy a Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Kft. irányítást szerezzen az MFS 2000 Magyar Lőszergyártó Rt. felett.

  • 2)

    A Versenytanács megállapítja, hogy a Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Kft. a kérelem benyújtására rendelkezésre álló határidőt elmulasztotta. Ezért vele szemben 10.000.000.- (Tízmillió) forint bírságot szab ki, amelyet a határozat kézbesítésétől számított harminc napon belül köteles megfizetni a Gazdasági Versenyhivatal 10032000-01037557. számú bírságbevételi számla javára.

  • 3)

    A határozat felülvizsgálatát a Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Kft. - továbbá az 1) pont tekintetében az MFS 2000 Magyar Lőszergyártó Rt. - a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérheti a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.

Indoklás

I.

A kérelmezett összefonódás

  • 1.

    A kérelmező Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Kft. (a továbbiakban: Bonitás Kft.) 2004. július 19-én Részvény Átruházási Szerződés alapján megvásárolta az MFS 2000 Magyar Lőszergyártó Rt. (a továbbiakban: Lőszergyártó Rt.) 75 százalék - 1 szavazatot biztosító részvénycsomagját.

  • 2.

    A Bonitás Kft. az 1) pont szerinti tranzakcióhoz - mint vállalkozások összefonódásához - 2005. szeptember 29-én kelt kérelmében a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.

  • 3.

    A Bonitás Kft. a kérelem késedelmes benyújtása kapcsán hivatkozott arra, hogy tévedésből kizárólag saját nettó árbevételi adatát vette figyelembe a hozzá kapcsolódó vállalkozás-csoport többi tagjaiét nem. Kérte jóhiszemű tévedésének figyelembevételét a késedelem miatti szankció megállapításakor.

  • 4.

    A Gazdasági Versenyhivatal által a Tpvt. 68. § (6) bekezdése alapján elrendelt hiánypótlást a kérelmező 2005. október 19-én teljesítette.

  • 5.

    A Bonitás Kft. a dr. Csányi Sándor által irányított vállalkozás-csoport (a továbbiakban: Csányi-csoport) tagja. A Csányi-csoporthoz tartozó vállalkozások az 1) pont szerinti részvényvásárlás időpontjában növénytermesztéssel és tejfeldolgozással foglalkoztak.

  • 6.

    A Csányi-csoport 2003. évben 28,3 milliárd forint nettó árbevételt ért el.

  • 7.

    A Lőszergyártó Rt. Magyarország egyetlen központi gyújtású töltények gyártásával foglalkozó vállalkozása. 2003. évi nettó árbevétele 1,3 milliárd forint volt, melynek jelentős részét (2003. évben több, mint kétharmadát) az exportra történt értékesítésből érte el.

  • 8.

    A Lőszergyártó Rt. által előállított termékek magyarországi forgalmazását 30-40 vállalkozás végzi. Az egyes lőszer termékekből jelentős az import, amit figyelembe véve a Lőszergyártó Rt. részesedése az egyes termékek magyarországi forgalmából az alábbi:
    - Pisztoly lőszer 60 %
    - Vadászlőszer 10 %
    - Riasztólőszer 75 %
    - Katonai lőszer 100 %

  • 9.

    A Lőszergyártó Rt. kizárólagos üzletrésztulajdonosa a Siroki Lőszer Hadiipari Kft-nek, mely 2003. évtől nem végez gazdasági tevékenységet.

II.

Jogi értékelés

Az engedélykérési kötelezettség

  • 10.

    A Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontja és a (2) bekezdés a) pontja alapján a Lőszergyártó Rt. részvényei többségének a Bonitás Kft. által történt megszerzése vállalkozások összefonódásának minősül.

  • 11.

    Az összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26. § alapján a Lőszergyártó Rt. és a Csányi-csoport tagjai) 2003. évi együttes nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, ezen belül a Lőszergyártó Rt-é az ötszázmillió forintot, ezért a kérelem szerinti összefonódáshoz a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.

  • 12.

    A Tpvt. 28. § (1) bekezdése szerint az összefonódáshoz a közvetlen irányítás megszerzője (adott esetben a Bonitás Kft.) köteles engedélyt kérni.

Bírság

  • 13.

    A Tpvt. 78. § (1) bekezdése szerint birság szabható ki azzal szemben, aki a Tpvt. rendelkezéseit megsérti, melynek összegét a (2) bekezdés szerint az eset összes körülményeire tekintettel kell meghatározni. A Tpvt. 79. § alapján a 24. § szerinti engedély elmulasztása esetén a birság összege legfeljebb napi ötvenezer forint.

  • 14.

    A Versenytanács gyakorlata szerint a Tpvt. 67. § (3) bekezdése alapján a késedelem időtartama: a benyújtási határidő és a kérelem benyújtásának időpontja között eltelt napok száma. Az adott esetben a kérelem benyújtásának határideje - a Tpvt. 28. § (2) bekezdése alapján a szerződés megkötését követő harmincadik nap, vagyis 2004. augusztus 18. - és a kérelem benyújtása (2005. szeptember 29.) között 407 nap telt el. Ezért a kiszabható bírság legfeljebb húszmillió-háromszázötvenezer forint. E határon belül a Versenytanács tízmillió forintban határozta meg a bírság összegét, értékelve, hogy a vállalkozás, ha késve is, de benyújtotta kérelmét. A Versenytanács a bírság összegének meghatározásakor - nem vitatva a kérelmező jóhiszeműségét - figyelembe vette azt is, hogy a Tpvt. 26. § teljesen egyértelműen rendelkezik arról, hogy a közvetett résztvevők is az összefonódással érintett vállalkozásoknak minősülnek, melyek nettó árbevételét a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján figyelembe kell venni.

Az engedélyezés

  • 15.

    A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).

  • 16.

    Az összefonódással érintett piac(ok)nak minősülnek mindazok, amely(ek)en az összefonódás valamely (akár közvetlen, akár közvetett) résztvevője piaci tevékenységet fejt ki, melyek tekintetében a Versenytanács az összefonódás horizontális-, vertikális-, portfólió-, és konglomerátum hatásait vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal Elnökének ás a Versenytanács Elnökének 1/2003. sz. közleményében (a továbbiakban: Közlemény) foglaltak szerint.

  • 17.

    A Lőszergyártó Rt. tevékenysége semmilyen formában sem kapcsolódik azokhoz a piacokhoz, amelyeken a Csányi-csoport tagjai tevékenykednek, így az összefonódásnak horizontális-, vertikális- és portfolió hatásai sem lehetnek. Káros konglomerátum hatások szintén nem valószínűsíthetők.

  • 18.

    Mindezekre tekintettel a Versenytanács a Tpvt. 77.§ (1) bekezdése szerinti jelen határozatában az összefonódást - a Tpvt. 71.§ (2) bekezdés alapján előterjesztett vizsgálói jelentésben foglalt indítvánnyal egyezően - engedélyezte.

  • 19.

    A Versenytanács jelen eljárásában a Közleményben foglaltak alapján alkalmazta a Tpvt. 63.§ (3) bekezdés ac.) pontját, amely szerint a határozatot 45 napon belül kell meghozni, amennyiben az engedély a Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.

III.

Eljárási kérdések

  • 20.

    A kérelmező az eljárás megindításakor a Tpvt. 62.§ (1) bekezdésében foglaltak szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat lerótta, így a továbbiakban az eljárási díj megfizetéséről a jelen határozat nem rendelkezik.

  • 21.

    Az ügyfelek a tárgyalás mellőzését együttesen kérték, ezért a Versenytanács a jelen határozatát - a Tpvt. 74.§ (1) bekezdése alapján - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 22.

    Az ügyfeleket megillető jogorvoslat a Tpvt. 83.§ (1)-(2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2005. november 22.