Nyomtatható verzió PDF formátumban

KRID: 213396918
Telefon: (06-1) 472-8865
Ügyszám: VJ/42/2020.
Iktatószám: VJ/42-200/2020.

Betekinthető változat!

A Gazdasági Versenyhivatal eljáró versenytanácsa a Zárdai Ügyvédi Iroda (eljáró ügyvéd: Dr. Z. Z., KRID: 18101498), a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda (1121 Budapest, Zugligeti út 41., eljáró ügyvéd: dr. K. A., KRID: 28301400) és az Ormai, Papp és Társai CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang LLP Ügyvédi Iroda (1053 Budapest, Károlyi utca 12., 3. emelet, eljáró ügyvéd: dr. Sz. Sz., KRID: 18652949) által képviselt Helvetia Direct Marketing s.r.o. (Hostivarská 133/64, 10200 Prága 10, Csehország; kézbesítési meghatalmazott: J. Zs.,) és a Zárdai Ügyvédi Iroda (eljáró ügyvéd: Dr. Z. Z., KRID: 18101498) által képviselt Helvetia Apotheke d.o.o. (Ramici BB, 78 000 Banja Luka, Bosznia-Hercegovina) eljárás alá vont vállalkozásokkal szemben fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt indult versenyfelügyeleti eljárásban – tárgyalás tartását követően - meghozta az alábbi

határozatot.

I. Az eljáró versenytanács megállapítja, hogy a Helvetia Apotheke d.o.o. 2019. júniusától 2021. június 30-ig, míg a Helvetia Direct Marketing s.r.o. 2021. július 1-től 2023. január 18-ig alkalmazott kereskedelmi kommunikációjával megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Fttv.) 3. § (1) bekezdésben foglalt tilalmat azáltal, hogy a Helvetia Apotheke márkanevű étrend-kiegészítő termékek rendszeres csomagajánlatainak népszerűsítése érdekében végzett telefonos megkeresések során az Fttv. 7. § (1) bekezdésében foglalt tényállás szerint többek között elhallgatta:

  • a kereskedelmi gyakorlat célját, azaz azt, hogy a hívások szerződéskötésre irányultak; 
  • a forgalmazó vállalkozás nevét és címét;
  • a csomagok rendszeres küldését, illetve azt, hogy annak mekkora költsége van;
  • a szerződéstől történő elállás feltételeit. továbbá
  • a rendszeres csomagok leállításának feltételeit.

II. Az eljáró versenytanács a fenti jogsértés miatt a Helvetia Direct Marketing s.r.o.-t 116.800.000,- Ft, azaz száztizenhatmillió nyolcszázezer forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezi a jelen határozat közlésétől számított 30 napon belül.

A versenyfelügyeleti bírságot a kötelezett a Magyar Államkincstár 10032000-01037557-00000000 számú versenyfelügyeleti bírságszámlája[1] javára köteles megfizetni a határozat közlésétől számított 30 napon belül. Befizetéskor a közlemény rovatban feltüntetendő az eljárás alá vont neve, a versenyfelügyeleti eljárás száma, a befizetés jogcíme (versenyfelügyeleti bírság). Ha a kötelezett pénzfizetési kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, akkor az adózás rendjéről szóló törvény szerinti késedelmi pótlékkal azonos módon számított mértékű késedelmi pótlékot fizet. A bírság (és az esetleges késedelmi pótlék) meg nem fizetése esetén a Gazdasági Versenyhivatal megindítja a határozat végrehajtását.

III. A fentieken túl az eljáró versenytanács kötelezi a Helvetia Direct Marketing s.r.o.-t, hogy az alábbi, általa vállalt kötelezettségeket hajtsa végre, illetve vezesse be:

III.1. A rendszeres csomagajánlatokkal kapcsolatos jövőbeli, új ügyfelek telemarketinges megkereséseihez készített scripteket a határozat kézhezvételét követő 2 hónapon belül teljeskörűen vizsgálja felül és hozza összhangba az eljáró versenytanács határozatában rögzített elvárásokkal.

III.2. A határozat kézhezvételét követő 2 hónapon belül (a scriptek fenti véglegesítését követően) végrehajtott összes telemarketinges csatornán keresztül történő, rendszeres csomagajánlatokra vonatkozó értékesítései esetén külön tájékoztassa („Tájékoztató Üzenet”) a fogyasztókat a telefonon történő szerződéskötés során a fogyasztó adatkezeléssel kapcsolatos tájékoztatást követő jóváhagyásának megfelelően, a fogyasztó választása szerint emailben vagy SMS-ben 24 órán belül a megkötött szerződés lényeges elemeiről (“Lényeges Szerződéses Elemek”), azaz:

  • a társaság nevéről és címéről;
  • a megvásárolt termék(ek) nevéről;
  • a termék szállításának a rendszerességéről;
  • a termék áráról és – amennyiben vannak – a kapcsolódó költségekről (pl. szállítási költség);
  • a rendszeres csomagküldés leállításának feltételeiről;
  • az elállási jogról (többek között kifejezetten annak kezdő- és záróidőpontjáról és időtartamáról);

Amennyiben a fogyasztó SMS-ben történő előzetes tájékoztatást választ, az SMS szövegében a legfontosabb információk kerüljenek közlésre, valamint egy, a Helvetia D.M. honlapjára mutató link, ahol a Lényeges Szerződéses Elemek elérhetőek.

Az SMS vagy email tájékoztatáson kívül a fogyasztókat az üdvözlő csomag részeként egy külön, papír alapú tájékoztatásban („Tájékoztató Oldal”) tömören, áttekinthetően, figyelemfelkeltő formában, közérthető módon is tájékoztassa a Lényeges Szerződéses Elemekről, valamint az ügyfélszolgálatának elérhetőségéről. 

III.3. A határozat kézhezvételét követő 2. hónaptól negyedévenként független külső szakértő igénybevételével vizsgáltassa felül a telemarketing értékesítés során alkalmazott scriptjeit, azoknak a mindenkor hatályos fogyasztóvédelmi előírásokkal és versenytanácsi gyakorlattal való összhangjának folyamatos biztosítása érdekében;

III.4. A határozat kézhezvételét követő 3 hónapon belül hozzon létre, és a létrehozástól számított legalább 2025. október 31-ig tartson fenn egy, a telemarketinges értékesítést ellenőrző munkavállalói pozíciót (Ellenőrző Pozíció), amelyet az említett időszakban egy magyar anyanyelvű munkatárssal folyamatosan töltsön be.

III.5. A határozat kézhezvételét követő 2 hónapon belül fogadjon el és léptessen életbe egy belső szabályzatot (“Belső Szabályzat”), amely az Ellenőrző Pozícióhoz kapcsolódó tevékenységekre is kiterjedően részletesen szabályozza, hogy a telemarketinges partnerei tevékenységét miként ellenőrzi és az esetleges szabálytalanságokkal szemben hogyan lép fel. A Belső Szabályzatot legalább 2025. október 31-ig tartsa hatályban.

III.6. A fenti kötelezettségek teljesítése ellenőrzésének biztosítása érdekében a Helvetia Direct Marketing s.r.o. köteles a határozat kézhezvételét követő 3 hónapon belül beszámolni és igazolni a fenti kötelezettségek teljesítését. Ezenkívül a 2025. október 31-ig köteles egy átfogó riport keretében becsatolni ezen időszak alatt alkalmazott összes verziójú:
•    rendszeres csomagajánlatokra vonatkozó telemarketing scrip(ek)et;
•    az Ellenőrző Pozícióhoz kapcsolódó feladatok és felelősségi körök listáját;
•    a Belső Szabályzatát;
•    az érintett fogyasztóknak elküldött tájékoztatások (a fogyasztókat a Lényeges Szerződéses elemekről a III.2. pont szerint tájékoztató e-mail-ek vagy SMS szövegek, illetve az üdvözlő csomaghoz csatolt „Tájékoztató Oldal”) mintáit.

IV. Az eljáró versenytanács a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 76. § (1) bekezdés o) pontja alapján megállapítja, hogy az eljárás alá vont vállalkozások magatartása az Fttv. melléklet 21. pontjában foglalt tényállás kapcsán nem volt jogsértő.

A határozat ellen a kézhezvételtől számított 30 napon belül közigazgatási per indítható. A keresetlevelet a Gazdasági Versenyhivatalnál kell benyújtani elektronikusan az erre rendszeresített űrlap  használatával, mely a Gazdasági Versenyhivatal honlapján érhető el. A Gazdasági Versenyhivatal a keresetet az ügy irataival együtt továbbítja a közigazgatási perre hatáskörrel és illetékességgel rendelkező Fővárosi Törvényszéknek. A törvényszék eljárásában a jogi képviselet kötelező.

INDOKOLÁS

A döntés indokolás részét a Nyomtatható verzió PDF formátumban hivatkozásra kattintva érheti el.

[1] Külföldről történő utalás esetén a versenyfelügyeleti bírság számla adatai a következők: IBAN: HU88 10032000-01037557-00000000, SWIFT: HUSTHUHB