Nyomtatható verzió PDF formátumban
Vj-122/2006/23
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a GfK Hungária Piackutató Kft. (Budapest) eljárás alá vont vállalkozás ellen fogyasztók tisztességtelen befolyásolása miatt indított versenyfelügyeleti eljárásban - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács megállapítja, hogy a GfK jogsértést követett el
- a Klubrádióban 2006. június első hetében a "Magyarország vezető piackutató intézete"; illetve
- www.gfk.hu weblapján 2006. június-október hónapokban "A hazai piacon is vezető pozíciónk" közléseivel.
A határozat felülvizsgálatát a kézbesítéstől számított harminc napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel kérheti a GfK Hungária Piackutató Kft.
Indoklás
I.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása
- 1.
A Gazdasági Versenyhivatal a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló, módosított 1996. évi LVII. törvény (Tpvt.) 67. § (1) bekezdése, illetve 70. §-a alapján 2006. augusztus 2-án versenyfelügyeleti eljárást indított a GfK Hungária Piackutató Kft. (a továbbiakban: GfK) ellen, mert a GfK 2006. május 22. és június 8. között a Klubrádióban hallható: "A gazdasági híreket a GfK Hungária Kft., Magyarország vezető piackutató intézete támogatja" reklámállításával valószínűsíthetően megsértette a Tpvt. III. fejezetének rendelkezéseit.
- 2.
A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárás megindítását követően 2006. október 2-án észlelte, hogy a GfK www.gfk.hu címen elérhető weblapján "A hazai piacon is vezető pozíciónk számokban kifejezve" állítás volt olvasható, mely magatartásával a GfK valószínűsíthetően szintén megsértette a Tpvt. III. fejezetének rendelkezéseit, ezért a Gazdasági Versenyhivatal 2006. október 9-én kiterjesztette az eljárást a GfK www.gfk.hu címen elérhető weblapján piaci vezető pozíciójára vonatkozóan közzétett tájékoztatására is.
- 3.
A Gazdasági Versenyhivatal az eljárás elintézési határidejét a Tpvt. 63. § (6) bekezdése alapján 60 nappal meghosszabbította.
II.
A tényállás
- 4.
Az 1989. évben alapított GfK kizárólagos tevékenysége a piackutatás, nettó árbevétele teljes egészében ebből a tevékenységből származik.
- 5.
A GfK megrendelése alapján 2006. május 22. és június 8. között a Klubrádió "Gazdasági Hírek" műsora sugárzásakor elhangzott:
- a műsor előtt, valamint a műsor után egy alkalommal a cég neve (összesen 24 alkalommal);
- adásonként két beharangozó szpot (összesen 24 alkalommal); - 6.
A szpot szövege következő volt: "A gazdasági híreket a GfK Hungária Kft., Magyarország vezető piackutató intézete támogatja". A tájékoztatás heti négy napon, napi négy alkalommal került műsorra, az 1. táblázat szerint:
1. táblázat
A GfK által a Klubrádióban közzétett tájékoztatás adatai
időtartam |
21.hét 18.05 |
22. hét 18.05 |
23. hét 16.05 |
összes megjelenés |
|||||||||||||||||||
h |
k |
sz |
cs |
p |
sz |
v |
h |
k |
sz |
cs |
p |
sz |
v |
h |
k |
sz |
cs |
p |
sz |
v |
|||
Gazdasági hírek támogatás támogatói szpot |
10 mp |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
20 |
|||||||||||
Gazdasági hírek támogatás beharangozói szpot |
10 mp |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
20 |
|||||||||||
Gazdasági hírek támogatás támogatói szpot |
10 mp |
2 |
2 |
4 |
|||||||||||||||||||
Gazdasági hírek támogatás beharangozói szpot |
10 mp |
2 |
2 |
4 |
- 7.
A Klubrádió a weblapján elérhető adatok szerint az ország területének közel 50%-án és az interneten hallható, potenciálisan 3-3,5 millió fő elérését biztosítja. 18:00 órakor mintegy 72.000 fő hallgatja a rádió adását.
- 8.
2006. október 2-án a GfK www.gfk.hu. elnevezésű weblapján "Cégportré" cím alatt következő információ szerepelt:
"GfK Hungária
Teljes körű piackutatás a jobb marketingdöntésekért
.... A hazai piacon is vezető pozíciónk számokban kifejezve" - 9.
Az elhelyezés időpontjáról a GfK nyilatkozni nem tudott, viszont 2006. február 8-án kérte a vállalkozás munkatársa e-mail-jében "A hazai piacon is vezető pozíciónk számokban kifejezve" szöveges rész alatti grafikon módosítását, így a tájékoztatás ekkor a weblapon olvasható volt már.
- 10.
A GfK "A hazai piacon is vezető pozíciónk számokban kifejezve" kifejezést a honlapról a Gazdasági Versenyhivatal megkeresését követően 2006. október 3-án eltávolíttatta.
- 11.
Magyarországon nagyszámú vállalkozás foglalkozik piackutatással. A jelentősebb vállalkozások 2004. és 2005. évi forgalmára vonatkozó adatokat a 2. táblázat foglalja össze.
2. táblázat
A magyarországi piackutató vállalkozások nettó árbevétele
ezer Ft-ban!
Cégnév |
2004. évi nettó árbev. |
2005. évi nettó árbev. |
Szonda Ipsos Média- Vélemény- és Piackutató Kft. |
1.773.560 |
1.854.497 |
GfK |
1.816.931 |
1.797.636 |
AC Nielsen Piackutató Kft. |
1.606.606 |
1.861.893 |
Millward Brown Hungary Tanácsadó Kft. |
1.231.000 |
n.a. |
Research International Hoffmann |
964.099 |
907.373 |
AGB Nielsen Médiakutató Kft. |
891.811 |
923.978. |
Taylor Nelson Sofres Hungary Kft. |
861.841 |
851.859 |
- 12.
A piackutatók szakmai szervezete Magyarországon a Piackutatók Magyarországi Szövetsége (a továbbiakban: PMSZ), mely rövid piaci értékelést és tagjai bemutatkozását tartalmazó kiadványt bocsátott ki. A PMSZ úgy nyilatkozott, hogy kiadványuk korrektúrája két körben zajlott, első alkalommal 2006. februárjában, második alkalommal május közepén. Ekkor a korrektúra már tartalmazta a GfK és egy nála nagyobb 2005. évi nettó árbevétellel rendelkező vállalkozás adatait.
- 13.
A 2005. évi Éves beszámolók (melyekből a nyilvánosság a vállalkozás nettó árbevételét megismerheti) cégbírósági leadási határideje minden év május 31. napja.
III.
Az eljárás alá vont álláspontja
- 14.
A GfK nyilatkozata szerint a Klubrádióban elhangzott állítás a piackutatással foglalkozó vállalkozások utolsó hozzáférhető, a szpot megrendelésekor rendelkezésre álló hivatalos, cégbírósági nyilvántartásban szereplő beszámolója szerinti nettó árbevételi adatain alapul. Ezen adatok alapján a GfK ténylegesen piacvezető. Az érintett időszakban még a vállalkozások 2004. évi mérlegadatai voltak csak valamennyi piaci szereplő számára hozzáférhetőek, a 2005. évi mérlegadatokat nem volt lehetősége vizsgálni.
- 15.
A PMSZ kiadványában szereplő nettó árbevételi adatok megismerése tekintetében a GfK csatolta a PMSZ 2006. augusztus 7-i nyilatkozatát, miszerint a PMSZ cégismertető kiadványt 2006. július 20-án szállította a nyomda, terjesztésére első ízben a PMSZ 2006. július 31-i elnökségi ülésén került sor a PMSZ elnöksége körében.
IV.
Jogi értékelés
- 16.
A Tpvt. 8. §-a (1) bekezdése szerint tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni, ezen belül a (2) bekezdése a) pont értelmében a fogyasztók megtévesztésének minősül különösen, ha az áru ára, lényeges tulajdonsága - így különösen összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja - tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak. A Tpvt. 9. §-a szerint a használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e.
- 17.
A GfK a Klubrádióban és weblapján is "vezető"-ként jellemezte piaci pozícióját. A vezető kifejezés piacelsőségi állítást fogalmazott meg: azon üzenetet közvetítette (a Tpvt. 9. §-ban foglalt értelmezési szabály szem előtt tartásával), hogy versenytársaihoz képest kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkezik, ami - valótlansága esetén - a Versenytanács gyakorlata szerint a Tpvt. 8. §-ába ütközik.
- 18.
A GfK ezt az állítását saját és versenytársai árbevételi adataira alapította, amelyek a Versenytanács álláspontja szerint is objektív összehasonlítási alapot nyújtanak, ha a piac szereplőinek nettó árbevétele (mint jelen esetben) kizárólag az összehasonlítás alapjául szolgáló tevékenységből származik.
- 19.
A Versenytanács osztotta a GfK azon álláspontját, hogy a szpot (lásd 5. pont) Klubrádióban történt közzététele megkezdésekor hivatalosan még csak a 2004. évi nettó árbevételi adatok voltak ismertek, amely mellett a GfK állítását nem lehet valótlannak minősíteni. Ezzel összefüggésben a Versenytanács utal a Tpvt. 78.§ (2) bekezdésére, amely - igaz más összefüggésben - azt rögzíti, hogy ha a "megelőző üzleti évben elért nettó árbevételről nem áll rendelkezésre hitelesnek tekinthető információ... az utolsó hitelesen lezárt üzleti év árbevétele az irányadó."
- 20.
A Versenytanács gyakorlata szerint ugyanakkor a tájékoztatásnak közlése teljes időtartama alatt igaznak és pontosnak kell lennie, ami - a 2005. május 31-i Éves beszámoló leadási határidejére (lásd 13. pont) tekintettel - a 2006. június első hetében történt elhangzáskor már nem állt fenn. Az akkorra hitelessé vált 2005. évi adatok alapján ugyanis a GfK - az általa vezető mivolta indikátorának tekintett - nettó árbevétele két versenytársáétól is elmarad.
- 21.
A 20) pontban foglaltak alapján a GfK www.gfk.hu weblapján feltüntetett "vezető" kifejezés (lásd 8. pont) 2006. június 1-jét követően szintén nem tekinthető igaznak.
- 22.
Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdésének d) pontja alapján megállapította, hogy a Tpvt. 8. § (2) bekezdés a) pontjába ütközik a GfK azon magatartása, hogy
- a Klubrádióban 2006. június első hetében a "Magyarország vezető piackutató intézete"; illetve
- www.gfk.hu weblapján 2006. június-október hónapokban "A hazai piacon is vezető pozíciónk" közlést adta. - 23.
A Tpvt. 77. § (1) bekezdés e) és f) pontja szerinti jogkövetkezmények alkalmazását a Versenytanács szükségtelennek ítéli, mert a GfK már az eljárás megindítását (a weblap esetében kiterjesztését) megelőzően felhagyott a 22) pont szerinti magatartásokkal. Erre tekintettel, továbbá figyelembevéve, hogy a GfK
- magatartása (a közlések időtartama, illetve helyei alapján) a piaci folyamatokra csak elenyésző hatást gyakorolhatott; illetve
- korábban nem tanúsított a Tpvt-be ütköző magatartást
a Versenytanács a Tpvt. 78. § szerinti bírság kiszabását sem látta indokoltnak.
V.
Eljárási kérdések
- 24.
A GfK nem kérte tárgyalás tartását, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.
- 25.
A GfK-t megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. november 28.