Nyomtatható verzió PDF formátumban
1054
Budapest, Alkotmány u. 5.
Levélcím: 1391 Budapest 62. Pf.: 211.
Telefon: (06-1) 472-8865, Fax:
(06-1) 472-8860
Ügyszám: Vj/110/2016.
Iktatószám: Vj/110-80/2016.
Egységes szerkezetben a VJ/110-79/2016. számú kijavító határozattal
A Gazdasági Versenyhivatal eljáró versenytanácsa a dr. Gy. M. ügyvéd által képviselt GoldenEye Kreatív Kft. (2111 Szada, Akácvirág u. 9.) és a dr. Detrekői Ügyvédi Iroda (eljáró ügyvéd: dr. D. Zs.) által képviselt Magyar Telekom Nyrt. (1013 Budapest, Krisztina krt. 55.) eljárás alá vont vállalkozásokkal szemben fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt indult versenyfelügyeleti eljárásban – nyilvános tárgyalást követően – meghozta az alábbi
határozatot.
Az eljáró versenytanács – jogsértés vagy annak hiánya megállapítása nélkül – kötelezi a GoldenEye Kreatív Kft.-t és a Magyar Telekom Nyrt.-t az általuk tett következő vállalások teljesítésére.
I. A GoldenEye Kreatív Kft. vállalásai
A) AGoldenEye Kreatív Kft. (a továbbiakban: GoldenEye)vállalja, hogy egyértelműen és hangsúlyosan megkülönbözteti a www.facebook.com/kaszatibor elérésű felületen megjelenített reklámokat és egyéb támogatott, fizetett tartalmakat a független, nem fizetett tartalomtól. A megkülönböztetés során az együttműködés jellegétől és formájától függően a „reklám”, a „hirdetés”, a „… támogatásával”, illetve a „szponzorált tartalom” szöveges jelöléseket alkalmazza.
A GoldenEye vállalja, hogy a fenti megkülönböztető szöveges jelölések valamelyikét minden esetben oly módon teszi közzé, hogy a jelölés a fogyasztók számára keresés vagy egyéb fogyasztói aktivitás nélkül - az esetleges továbbkattintási lehetőséget megelőzően - egyértelműen láthatóvá váljon, az alábbiak szerint:
-
kizárólag szöveges reklámüzenetet tartalmazó poszt esetében azzal azonos vagy nagyobb betűméretben, közvetlenül a szöveg előtt vagy után, ugyanakkor a szövegtől elkülönítve látható a jelölés,
-
amennyiben a szöveges üzenet fényképpel vagy videóval együtt alkotja a posztot, akkor elsőként a szöveges üzenet, ezt követően a megkülönböztető szöveges jelölés, majd ezek alatt a hirdetést tartalmazó fénykép vagy videófelvétel látható,
-
amennyiben a poszt kizárólag fénykép vagy videófelvétel közzétételéből áll a megkülönböztető szöveges jelölés közvetlenül a fénykép vagy videófelvétel fölött kerül közzétételre,
-
amennyiben a kereskedelmi tartalom részét képező fénykép vagy videófelvétel nyitó képe jól láthatóan tartalmazza a jelen pont szerinti jelölések valamelyikét, a poszt szöveges részében ismételten nem kerül sor a megkülönböztető jelölés feltüntetésre,
-
amennyiben a reklám tartalma alapján a megrendelő személye nem válik egyértelműen felismerhetővé, a megkülönböztető szöveges jelölés tartalmazza a reklámozó vagy a reklámozott termék, szolgáltatás, márkajelzés megnevezését is.
A GoldenEye vállalja, hogy a www.facebook.com/kaszatibor elérésű közösségi oldal impresszumában 2016. december elején közzétett figyelemfelhívást változatlan formában megtartja, azaz folyamatosan tájékoztat arról, hogy az oldal reklámokat és egyéb szponzorált, támogatott, fizetett tartalmakat is tartalmazhat.
A GoldenEye vállalja, hogy amennyiben a jövőben bármely további online felületen is hirdetési szolgáltatást végezne, ezeken a felületeken is a jogszabályi rendelkezések és iránymutatások teljeskörű betartásával, a jelen pont szerinti vállalásoknak megfelelően jár el.
A GoldenEye vállalja, hogy amennyiben a www.facebook.com/kaszatibor elérésű közösségi oldallal kapcsolatos tevékenységeket és érdekeltségeket, illetve bármely további online felületen végzendő jövőbeli reklámozási szolgáltatását más vállalkozásnak átadja, a jelen pont szerinti feltételeket a jogátruházásról szóló szerződésben is rögzíti.
B) A GoldenEye vállalja, hogy a fogyasztók érdekeinek védelme érdekében a jövőbeni szerződéskötései során következetesen és hangsúlyosan felhívja üzleti partnerei figyelmét a vonatkozó fogyasztóvédelmi jogszabályok és iránymutatások fokozott betartására.
A GoldenEye vállalja, hogy valamennyi jövőbeni marketing tárgyú szerződésében rögzíti a fizetett tartalmak A) pont szerinti megjelölésének a kötelezettségét és módját.
C) A GoldenEye vállalja, hogy a jelen határozat kézhezvételét követő 20 napon belül a www.facebook.com/kaszatibor elérésű közösségi oldalon közzétesz egy edukációs tartalmú, szöveges posztot, majd azt a következő négy hét során, hetente egy alkalommal megismétli.
A közérthető, a www.facebook.com/kaszatibor elérésű közösségi oldala stílusába illeszkedő nyelvezetű edukációs posztban a GoldenEye
-
felhívja a fogyasztók figyelmét a profiloldal impresszumában közzétett figyelemfelhívásra, illetve általánosságban arra, hogy a www.facebook.com/kaszatibor oldal reklámokat és egyéb szponzorált/támogatott/fizetett tartalmakat is tartalmazhat, továbbá
-
utal arra, hogy
a posztra a Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárása miatt került sor, azért, hogy az oldal működtetője edukálja a követőit és egyben felhívja a piac többi szereplőjének is a figyelmét az elvárásokra,
a Gazdasági Versenyhivatalnak hatáskörébe tartozik a kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó szabályozásra tekintettel azon – valószínűsíthetően jogsértő – kommunikációk vizsgálata, ahol egyes magánszemélyek (akár vállalkozások közreműködésével) ellenszolgáltatás vagy egyéb érdekeltség fejében ajánlanak, ismertetnek termékeket, márkákat vagy vállalkozásokat, úgy, hogy az ellenszolgáltatás vagy az egyéb érdekeltség nem derül ki a kereskedelmi gyakorlatból, hanem független, semleges ajánlásnak, ismertetésnek tűnik,
az ellenszolgáltatás és az egyéb (közvetlen gazdasági) érdekeltség jellege is többféle lehet, ezek esetében is mind egyértelműen kell kommunikálni azt, továbbá
az egyes vállalkozások és magánszemélyek is felelősséggel tartozhatnak az általuk és/vagy érdekükben közzétett tartalmak jogszerű voltáért.
A GoldenEye vállalja, hogy a jelen határozat kézhezvételét követő 7 napon belül az edukációs poszt szövegének a tervezetét észrevételezésre benyújtja a Gazdasági Versenyhivatalhoz, úgy, hogy a Gazdasági Versenyhivatalnak minimálisan 5 munkanapja legyen az esetleges észrevételei megtételére. A GoldenEye vállalja, hogy a Gazdasági Versenyhivatal által tett észrevételeket figyelembe veszi és az észrevételek kézhezvételét követően teszi közzé az edukációs posztot a fent írt 20 napos határidőn belül.
D) A GoldenEye vállalja, hogy a jelen határozat kézhezvételét követő egy éven belül Kasza Tibor ügyvezető öt (sajtónyilvános) edukációs előadást tart (lehetőség szerint a Magyar Telekom Nyrt.-vel együttműködve). Az edukációs előadások során a GoldenEye hangsúlyt helyez a közösségi médiában történő reklámozás feltételeire és fogyasztóvédelmi szempontjaira, figyelemmel a jelen határozat egyes általános jellegű megállapításaira is. Az edukáció körében Kasza Tibor ügyvezető többek között felhívja arra a figyelmet, hogy
-
a véleményvezérek és más, jelentősebb fogyasztói kör által követett személyek közösségi média oldalain reklámok is megjelenhetnek, ami akkor minősül jogszerű kereskedelmi gyakorlatnak, ha egyértelműen megjelölésre kerül – az együttműködési formának megfelelően –, hogy reklámról vagy egyéb szponzorált, támogatott, fizetett tartalomról van szó;
-
a Gazdasági Versenyhivatalnak hatáskörébe tartozik a kereskedelmi gyakorlatok vonatkozó szabályozásra tekintettel azon – valószínűsíthetően jogsértő – kommunikációk vizsgálata, ahol egyes magánszemélyek (akár vállalkozások közreműködésével) ellenszolgáltatás fejében ajánlanak, ismertetnek termékeket, márkákat vagy vállalkozásokat, úgy, hogy az ellenszolgáltatás vagy az egyéb közvetlen gazdasági érdekeltség nem derül ki a kereskedelmi gyakorlatból, hanem független, semleges ajánlásnak, ismertetésnek tűnik, illetve
-
az egyes vállalkozások és a magánszemélyek is felelősséggel tartozhatnak az általuk és/vagy érdekükben közzétett tartalmak jogszerű voltáért.
A GoldenEye vállalja, hogy az edukációs előadások megtartására országos szakmai konferencián, felsőoktatási intézményben (szorgalmi időszakban) vagy egyéb olyan rendezvényen kerül sor, ahol igazolható a fogyasztók, véleményvezérek vagy hirdetők széles körének hatékony elérése.
A GoldenEye vállalja, hogy ha bármely okból a Magyar Telekom Nyrt.-vel közösen nem tudja megtartani az edukációs előadásokat, a fennmaradó előadásokat (akár mind az ötöt) önállóan is megtartja.
E) A GoldenEye vállalja, hogy a jelen határozat kézhezvételét követő egy éven belül benyújtja a Gazdasági Versenyhivatal részére az A-D) pontok szerinti vállalásai teljesítésének hiteles és részletesen dokumentált igazolását a határozat kézhezvételét követő egy éves időszakra nézve, az alábbiak szerint:
-
elektronikus eszköz útján benyújtja a www.facebook.com/kaszatibor elérésű felületen közzétett fizetett megjelenések képernyő mentéseit,
-
elektronikus eszköz útján benyújtja a szöveges edukációs poszt öt alkalommal történő megjelenítéséről készült képernyőmentéseket,
-
írásban nyilatkozik az impresszumban megjelenített közlemény folyamatos feltüntetéséről,
-
benyújtja a marketing tárgyú szerződéses partnerei jegyzékét és csatolja e vállalkozásoknak a fogyasztóvédelmi tájékoztatás tudomásul vételére vonatkozó nyilatkozatát,
-
benyújtja az edukációs előadások helyszínét és időpontját tartalmazó tételes jegyzéket (a résztvevők számának és összetételének bemutatásával), valamint elektronikus eszközön az egyes előadásokról készült hangfelvételek Gazdasági Versenyhivatal számára releváns kivonatát.
II. A Magyar Telekom Nyrt. vállalásai
F) A Magyar Telekom Nyrt. (a továbbiakban: Telekom) vállalja, hogy jelen határozat kézhezvételét követő egy éven belül öt (sajtónyilvános) edukációs előadást tart (lehetőség szerint a GoldenEye ügyvezetőjével, Kasza Tiborral együttműködve). Az edukációs előadások során a Telekom hangsúlyt helyez a közösségi médiában történő reklámozás feltételeire és fogyasztóvédelmi szempontjaira, figyelemmel a jelen határozat egyes általános jellegű megállapításaira is. Az edukáció körében a Telekom többek között felhívja arra a figyelmet, hogy
-
a véleményvezérek és más, jelentősebb fogyasztói kör által követett személyek közösségi média oldalain reklámok is megjelenhetnek, ami akkor minősül jogszerű kereskedelmi gyakorlatnak, ha egyértelműen megjelölésre kerül – az együttműködési formának megfelelően –, hogy reklámról vagy egyéb szponzorált, támogatott, fizetett tartalomról van szó;
-
a Gazdasági Versenyhivatalnak hatáskörébe tartozik a kereskedelmi gyakorlatok vonatkozó szabályozásra tekintettel azon – valószínűsíthetően jogsértő – kommunikációk vizsgálata, ahol egyes magánszemélyek (akár vállalkozások közreműködésével) ellenszolgáltatás fejében ajánlanak, ismertetnek termékeket, márkákat vagy vállalkozásokat, úgy, hogy az ellenszolgáltatás vagy az egyéb közvetlen gazdasági érdekeltség nem derül ki a kereskedelmi gyakorlatból, hanem független, semleges ajánlásnak, ismertetésnek tűnik, illetve
az egyes vállalkozások és a magánszemélyek is felelősséggel tartozhatnak az általuk és/vagy érdekükben közzétett tartalmak jogszerű voltáért.
A Telekom vállalja, hogy az edukációs előadásokra megtartására országos szakmai konferencián, felsőoktatási intézményben (szorgalmi időszakban) vagy egyéb olyan rendezvényen kerül sor, ahol igazolható a fogyasztók, véleményvezérek vagy hirdetők széles körének hatékony elérése.
A Telekom vállalja, hogy ha bármely okból a GoldenEye ügyvezetőjével közösen nem tudja megtartani az edukációs előadásokat, a fennmaradó előadásokat (akár mind az ötöt) önállóan is megtartja.
G) A Telekom vállalja, hogy a jelen határozat kézhezvételét követő 90 napon belül független tartalmú edukációs videót készít[1] a közösségi médiában történő reklámozás feltételeiről (figyelemmel az előző pont szerinti edukációs tartalomra, illetve a jelen határozat általános megállapításaira is) és azt közzéteszi a vállalkozás Facebook oldalán, valamint a honlapján. A Telekom vállalja, hogy az edukációs videó közzétételét a Facebook oldalán az első megjelenést követően négy héten át, hetente egy alkalommal megismétli, valamint a honlapján az edukációs tartalom mellett megjelenteti a jelen határozat - Gazdasági Versenyhivatal honlapján található - linkjét is, továbbá hogy az edukációs videó a honlapján legalább egy éven keresztül könnyen elérhető lesz a fogyasztók számára.
H) A Telekom vállalja, hogy a jelen határozat kézhezvételét követő 30 napon belül a jelen határozatot tájékoztatásul megküldi azon, a kereskedelmi gyakorlat szempontjából releváns szakmai szervezetek számára, amelyekben tagsággal rendelkezik.
I) A Telekom vállalja, hogy amennyiben a jelen határozat kézhezvételét követően a kereskedelmi gyakorlat szempontjából érintett hazai szakmai szervezetek állásfoglalást bocsájtanak ki vagy e szervezetek állásfoglalást tesznek közzé a közösségi médiában történő reklámozás feltételeiről, úgy
-
a szakmai anyag kibocsájtását vagy közzétételét követő 30 napon belül ezen szakmai állásfoglalásoknak megfelelően alakítja át a kereskedelmi vagy szerződéskötési gyakorlatát,
-
a szakmai anyag kibocsájtását vagy közzétételét követően kötött szerződések esetében ezen ajánlások tartalmát szerződéses partnereivel a szerződéskötés során megismerteti.
J) A Telekom vállalja, hogy amennyiben a jelen határozat kézhezvételét követően szerződést kíván kötni közösségi médiában történő kereskedelmi gyakorlat alkalmazására, úgy a szerződéskötés során tájékoztatja a szerződő felet a VJ/110/2016. számú versenyfelügyeleti eljárás kimeneteléről, továbbá egy speciális klauzulát alkalmaz a reklámok megjelölése kapcsán.[2]
K) A Telekom vállalja, hogy a jelen határozat kézhezvételét követő egy éven belül hitelesen és részletesen (időpontokat, időszakokat, elérhetőségeket, tartalmat és címzetti kört is) dokumentálva igazolja egy beszámolóban az F-J) pontok szerinti vállalások teljesítését úgy, hogy a Gazdasági Versenyhivatal részére megküldi többek között
-
az F) pont szerinti edukációs előadások anyagát, elérhetőségét, megjelenési jellemzőit, a résztvevők számának és összetételének bemutatását, az előadás megtartásának igazolását,
-
a G) pont szerinti edukációs videót és annak elérhetőségét, különösen a megjelenés idejének igazolását,
-
a H) pont szerinti, szakmai szervezeteknek szóló tájékoztatás megküldésének igazolását,
-
annak bemutatását, hogy az esetleges szakmai ajánlásoknak megfelelően a Telekom hogyan és mikor alakított át szerződéskötési vagy kereskedelmi gyakorlatát az I) pontra figyelemmel,
-
az új szerződéses partnerek listáját, valamint ezen partnereknek szóló, a VJ/110/2016. számú versenyfelügyeleti eljárás kimenetelét ismertető tájékoztatást, továbbá az J) pont szerinti klauzula alkalmazásának az igazolását.
A határozat felülvizsgálatát a kézhezvételtől számított 30 napon belül a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsánál benyújtott vagy ajánlott küldeményként postára adott keresettel lehet kérni. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálja el, a felek bármelyikének kérelmére azonban tárgyalást tart, mely kérelmet az ügyfél a keresetlevelében terjesztheti elő.
Indokolás
A döntés indokolás részét a Nyomtatható verzió PDF formátumban hivatkozásra kattintva érheti el.
[1] A videó költségvetését a Vj/110-66/2016. számú irat nem betekinthető melléklete tartalmazza.
[2] A klauzula szövegét a Vj/110-66/2016. számú irat nem betekinthető melléklete tartalmazza.