Vj-5/2004/36
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Prímagáz Hungária Ipari és Kereskedelmi Rt (Budapest) I. rendű, a Mol Rt (Budapest) II. rendű, és a Total Hungaria Kft. (Budapest) III. rendű eljárás alá vontakkal szemben versenykorlátozó megállapodás miatt hivatalból indult versenyfelügyeleti eljárásban, nyilvános tárgyaláson meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács az eljárást megszünteti.
E határozat felülvizsgálatát az eljárás alá vontak a Fővárosi Bíróságnak címzett, de a Versenytanácsnál benyújtandó keresettel kérhetik a határozat kézhezvételét követő harminc napon belül.
Indoklás
I.
Az eljárás indítása és előzményei
- 1)
Az eljárás megindítását megelőzően a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tudomást szerzett arról, hogy a Prímagáz Hungária Ipari és Kereskedelmi Rt (a továbbiakban: Prímagáz), a Mol Rt. és a Total Hungaria Kft. (a továbbiakban: Totalgaz) a palackos propán-bután (PB-)gáz nagykereskedelmi forgalmazása során a termékeiket továbbértékesítő viszonteladó kiskereskedőkkel saját termékeik vonatkozásában kizárólagos szállítási kikötéseket tartalmazó szerződéseket kötöttek. Ez a magatartás alkalmas a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (Tpvt.) 11. §-ában foglalt tilalmak megsértésére. Az eljárás 2004. január 7-én indult.
II.
Az eljárás alá vont vállalkozások és az érintett termék
- 2)
Az I. rendű eljárás alá vont Prímagáz Rt. a holland SHV Gas N.V. által irányított vállalkozás. Fő tevékenysége palackos és tartályos kiszerelésű PB gáz forgalmazása.
- 3)
A Mol Rt. a budapesti tőzsdére bevezetett nyilvános részvénytársaság, amelyben a magyar állam tartósan kisebbségi tulajdoni részesedést tart fenn. A Mol Rt. a középeurópai térség egyik vezető integrált olaj- és gázipari társasága. Alaptevékenysége kőolaj-, földgáz- és más gáztermékek előállítása, szállítása, nagy- és kiskereskedelmi forgalmazása.
- 4)
A Totalgaz a Franciaországban bejegyzett Total S.A. irányítása alatt áll. A magyar vállalkozás-csoport üzleti tevékenysége kiterjed a tartályos és palackos PB-gáz nagy- és kiskereskedelmi forgalmazásán túlmenően üzemanyagok, oldószerek, kenőanyagok és a bitumen nagykereskedelmére is.
III.
Az érintett termékpiac jellemzői
- 5)
A palackos PB-gáz különböző kiszerelésben kerül forgalomba, a leggyakrabban használt kiszerelések a 11,5 kg, az 5 kg és a 23 kg töltősúlyú palackok. A palackos PB-gáz csere útján jut a fogyasztóhoz. A fogyasztók az általuk megvásárolt és birtokolt üres PB-gáz palackot a cseretelepen becserélhetik feltöltött palackra. A palackokat akkor is becserélhetik, ha azt eredetileg más PB-gáz szolgáltató töltötte fel és a palackon ennek a vállalkozásnak a megjelölése szerepel. A palackok ilyen módon forognak a forgalmazók között.
- 6)
A PB-gázt korábban leginkább háztartási célokra (főzésre, vízmelegítésre, ritkábban fűtésre) használták. A háztartási célú felhasználás csökkenő tendenciájú, miközben az ún. szabadidős felhasználás aránya növekszik. A háztartási célú felhasználó háztartások aránya a PB-gázt használó háztartásokon belül jelenleg kb. 30 %-os.
- 7)
A PB-gáz fizikai tulajdonságai tekintetében homogén termék, a különböző szolgáltatók által a palackokba töltött gáz jellemzői ugyanazok. A termék szavatossági és felelősségi garanciáit a palackon nem lehet feltüntetni, mert a szolgáltató egy másik szolgáltató jelzéseit hordozó palackot is köteles feltüntetni. A szavatossági és felelősségi garanciát legfeljebb a zárószelepen lehet feltüntetni.
- 8)
A PB-gáz forgalmazását szabályozó 94/2003. (XII. 18.) GKM rendelet szerint a piacra lépéshez szükséges PB-gáz beszerzési forrás, töltőüzem, tárolókapacitás és szállítási eszköz meglétének igazolása, illetve a forgalom öt százalékának megfelelő saját palackkészlet és nyomáspróbázó kapacitás.
- 9)
A PB-gáz forgalmazása a gyártást, a nagy- és kiskereskedelmet magában foglaló vertikumban történik. PB-gázt be lehet szerezni hazai gyártásból és importból egyaránt. Hazai gyártókapacitással kizárólag a MOL Rt. rendelkezik.
- 10)
A PB-gáz nagykereskedelmi forgalmazásával 2003-ban öt vállalkozás foglalkozott - a forgalmi adatok alapján - az alábbi piaci részesedésekkel: Prímagáz 40 %, MOL Rt. 18 %, Shell Rt. 20 %, Totalgaz 20 %, Középeurópai Gázterminál (KEG) Rt. 2 %.
- 11)
PB-gáz kiskereskedelmével foglalkozó vállalkozásoknak három típusa különböztethető meg: (1) a saját csereteleppel rendelkező önálló kiskereskedők (viszonteladók); (2) a nagykereskedő általi közvetlen értékesítés; és (3) a nagykereskedőtől független értékesítési hálózat. Az (1) típusba tartozó kiskereskedők rendszerint egyetlen csereteleppel rendelkeznek. Egyes kiskereskedők házhozszállítást is vállalnak. A (2) típusba tartoznak azok a cseretelepek, amelyeket a nagykereskedő vállalkozás birtokol és/vagy közvetlenül üzemeltet. A (3) kategóriába tartoznak például a benzinkút- vagy kiskereskedelmi hálózatok.
IV.
Az eljárás alá vont vállalkozások kiskereskedelmi értékesítési rendszere
- 12)
A Prímagáz a PB-gáz palackos forgalmazását két csatornán keresztül végzi: viszonteladókon keresztül, illetve közvetlen értékesítés formájában. A Prímagáz a viszonteladóival "szolgáltatási szerződést" köt. A viszonteladók fő tevékenysége rendszerint nem a PB-gázpalack értékesítése, hanem más kiskereskedelmi tevékenység. A PB-gázpalackok fogyasztóknak történő értékesítése a viszonteladó tulajdonában vagy bérleményében álló ingatlan területen történik, de a cseretelep létesítésében a Prímagáz is közreműködik és viseli a költségek egy részét. A palackok tárolására szolgáló berendezések, felszerelések, valamint a PB-gáz termékek a Prímagáz tulajdonában maradnak. A termékek fogyasztói árát a viszonteladó határozza meg, a Prímagáz Rt. rendszeresen közöl ajánlott fogyasztói árakat. A Prímagáz Rt-t a szerződés által meghatározott nagykereskedelmi elszámolás ár illeti meg. A viszonteladókkal való elszámolás az eladott készlet alapján időszakosan történik. Az értékesítési rendszerben részt vevő viszonteladók száma a vizsgálati jelentés alapján kb. [...]. [1] A benyújtott kitöltetlen mintapéldány szerint a szolgáltatási szerződés azt a versenykorlátozó kikötést tartalmazza, hogy a viszonteladó kizárólag a Prímagáz által forgalmazott termékeket árusíthatja. (Vj-5/2004/7.)
- 13)
A Prímagáz három közvetlen értékesítési lehetőséget tart fenn. A fogyasztóval történő megállapodás alapján a Prímagáz a fogyasztó telephelyén, de a Prímagáz költségén tárolóhelyet létesíthet, amelyre igény szerint szállítja a termékeket. Bizonyos mennyiségre vonatkozó megrendelés esetén közvetlenül a megrendelő címére is vállal szállítást. A harmadik lehetőség az ún. utalványos értékesítés, amelynek keretében a fogyasztó a Prímagáztól vásárol PB-gázpalackra szóló vásárlási utalványt, amelyet további fizetési kötelezettség nélkül válthat be bármely bizományos cseretelepén.
- 14)
A Totalgaz értékesítési rendszerének felépítése hasonló a Prímagázéhoz azzal az eltéréssel, hogy a Totalgaz csak ún. motorgázt értékesít közvetlenül, a "szokványos" PB-gáz palackok értékesítését kiskereskedőkön keresztül bonyolítja. A kiskereskedőket az eljárás alá vont három csoportba sorolja (Vj-5/2004/11.):
-
- a)
a forgalmának több mint [...] százalékát az egy-egy cseretelepet üzemeltető kiskereskedőkön keresztül bonyolítja, akik többnyire élelmiszerboltot, italboltot, műszaki kereskedést, stb. üzemeltetnek fő tevékenységként;
- a)
-
- b)
külön kezeli azokat a cseretelepeket, amelyek nagyobb települések közelében helyezkednek el és a környékbeli kistelepüléseken lakó fogyasztók számára házhozszállítást is vállalnak saját szállítóeszközeikkel ([...] %);
- b)
-
- c)
a saját hálózattal rendelkező kiskereskedő vállalkozások (benzinkutak, áruházak, stb.) ([...] %).
- c)
- 15)
A Totalgaz a kiskereskedőivel ún. "palackos viszonteladói" szerződést köt. A szerződés 1.2. pontja szerint a viszonteladó vállalja, hogy a szerződésben megjelölt cseretelep(ek)en kizárólag a Totalgáz által forgalmazott PB-gáz palackokat értékesíti a Totálgáz által ajánlott értékesítési feltételek mellett. E feltétel megszegése esetén kötbérfizetési kötelezettség terheli a viszonteladót.
- 16)
A Totalgaz az egy-egy cseretelepet üzemeltető kiskereskedőkkel más fizetési feltételekben állapodik meg, mint az értékesítési láncokat működtető kiskereskedők esetében. A házhozszállítást és marketing tevékenységet is vállaló kiskereskedők számára szerződés kiegészítés keretében Totalgaz támogatást nyújt, de a kiszállítás költségeit nem téríti. Egyéb tekintetben a viszonteladói szerződés kikötései érvényesek. A Totalgaz által kötött viszonteladói szerződések rendelkezései hasonlóak a Prímagáz által megkötött szolgáltatási szerződésekben rögzítettekhez.
- 17)
A Mol Rt összesen [...] cseretelepre szállít palackos PB-gázt tovább-eladás céljából. A Mol-kutaknál elhelyezett [...] PB-gáz cseretelepet részben az üzemanyag-forgalmazást megbízási jellegű jogviszony keretében végző partnerek, részben pedig a Mol Rt-vel a kutaknál elhelyezett üzletek működésére franchise-megállapodásokat kötött kiskereskedő vállalkozások működtetik, amely kiterjednek a PB-gáz forgalmazására is. A Mol üzemanyagtöltő állomásain a PB-gáz forgalmazására vonatkozóan nem köt külön megállapodást, hanem általános keretszerződés rögzíti a PB-gáz forgalmazásának feltételeit.
- 18)
A többi cseretelep egyéb tevékenységet is folytató, üzlethelyiséggel rendelkező vállalkozó üzemeltetésében van, amelyekkel a PB-gáz forgalmazására vonatkozóan a Mol egyedi viszonteladói megállapodásokat köt. E szerződések előírásai hasonlóak a másik két eljárás alá vont által kötött szerződésekben rögzítettekhez.
- 19)
A GVH vizsgálója információkat kért a jelen eljárás alá nem vont Shell Gas Hungary (a továbbiakban: Shell) Rt-től is - egyebek mellett - a PB-gázpalackok értékesítési rendszerére vonatkozóan. A Shell három értékesítési csatornát működtet: (1) megbízott ügynökök közvetítésén keresztül, (2) a Shell-üzemanyagtöltő állomásokat üzemeltető viszonteladókon keresztül, és (3) a nagyfogyasztóknak történő közvetlen értékesítéssel. Az ügynöki szerződéseket a GVH a Vj-91/2000. sz. eljárásban már vizsgálat alá vonta.
- 20)
A versenyfelügyeleti eljárás Tpvt. 47. § (1) bekezdésének b) pontja által meghatározott szakasz a versenytanács eljárásának szakasza, amelyben - a Tpvt. 65. § (1) bekezdésének b) pontja alapján - az eljáró versenytanács felvilágosítást, illetve információk adására kötelezte a II. és III. rendű eljárás alá vontakat, illetőleg - a Tpvt. 65. § (3) bekezdése alapján - felvilágosítást kért a jelen eljárásban ügyfélként be nem vont Shell vállalkozástól is elsősorban arra vonatkozóan, hogy az üzemanyagtöltő állomások (franchise) hálózatával is rendelkező PB-gázpalack nagykereskedelmi forgalmazók milyen módon írják elő a hálózaton belüli kiskereskedőiknek a PB-gázpalackok forgalmazásának körülményeit.
V.
Az ügyfelek álláspontja
- 21)
A Prímagáz Rt álláspontja szerint a viszonteladóival kötött szolgáltatási szerződés bizományosi értékesítési jogviszonyt hoz létre a Prímagáz és a viszonteladói között. Hivatkozik a Versenytanács Vj-91/2000/50. sz. határozatára, amelynek alapján a bizományosok nem tekinthetők az eljárás alá vonttól független vállalkozásnak, ezért a közöttük lévő kapcsolat versenyjogi tilalom vizsgálata alá nem vonható. Álláspontját az alábbiakra alapozza:
-
- -
a Prímagáz hozzájárul a viszonteladók cseretelepei létesítésének költségeihez, segíti az engedélyek beszerzését;
- -
-
- -
a palackok értékesítéséhez, tárolásához szükséges eszközökbe a Prímagáz fektet be tőkét, amely eszközök a tulajdonában maradnak;
- -
-
- -
a Prímagáz folyamatosan ellenőrzi a viszonteladó tevékenységét, különös tekintettel a biztonsági, műszaki és technikai vonatkozásaira;
- -
-
- -
a Prímagáz finanszírozza a viszonteladó raktárkészletét;
- -
-
- -
a viszonteladó köteles feltüntetni a Prímagáz nevét és megjelöléseit, felhasználni a kapott marketing- és reklámanyagokat, ezért a fogyasztó előtt úgy jelenik meg, mint a Prímagáz képviselője;
- -
-
- -
a termékkel kapcsolatos szavatossági és felelősségi garanciák a Prímagáz Rt-t terheli.
- -
- 22)
A Prímagáz szerint a bizományosi szerződés magánjogi szempontból ügynöki jogviszonynak is minősül, hivatkozással az önálló ügynöki szerződésről szóló 2000. évi CXVII. törvény 1. § 2) és 3) bekezdéseire. Az ügynöki megállapodások versenyjogi megítélése szempontjából irányadó a Versenytanács Vj-2/2003. sz. ügyben hozott határozata, amelyben - figyelemmel az EK Bizottságának 2000/C 291/01. sz. Közleményében foglaltakra is - megállapította, hogy nem esik a Tpvt. 11. §-ának tilalma alá a megbízó és az ügynök közötti megállapodás, még ha annak versenykorlátozó rendelkezései is vannak, feltéve, hogy a megbízó-ügynök kapcsolat olyan jellegű, hogy azok együtt egy gazdasági egységet alkotnak. E vonatkozásban nem a megállapodás elnevezése, hanem annak tartalma az irányadó. Következésképpen, azt hogy egy megállapodás valódi ügynöki megállapodás-e az abban foglaltak szerint kell megítélni. Az e határozatban lefektetett szempontrendszer szerint a Prímagáz viszonteladókkal kötött szerződései valódi ügynöki megállapodásnak minősülnek, ezért nem vonhatók a Tpvt. 11. §-a alá.
- 23)
A Totalgaz a viszonteladói szerződései kizárólagosságra vonatkozó kikötéseivel kapcsolatban előadta, hogy ő viseli a palackos PB-gáz forgalmazásához szükséges minden olyan költséget, amelyek nem a kiskereskedő személyéhez kapcsolódnak, így elsősorban a cseretelep létesítésének költségeit. A cseretelepen kialakított tárolók, eszközök, palackok ingyenesen kerülnek a kiskereskedő használatába, amelynek ellentételezéseként köt ki kizárólagosságot. E kikötés hiányában a cseretelep létesítése nehézkesebb, a kínálat végső soron kisebb lenne.
- 24)
Álláspontja szerint a kizárólagosság teszi lehetővé azt is, hogy a PB-gáz ellátás folyamatos és biztonságos legyen, tekintettel arra, hogy a Totalgaz pontosan ismeri a kiskereskedő szükségleteit, így racionalizálni tudja a szállítást és ezáltal csökkenti a fajlagos szállítási költségeket. A Totalgaz viseli továbbá a szavatossági felelősséget, amelyhez kapcsolódó biztonságtechnikai okok is szükségessé teszik az értékesítési lánc feletti bizonyos mértékű ellenőrzést. A kizárólagosságot indokolja továbbá a kiskereskedők esetleges visszaélésének megelőzése. Mivel az üres gázpalackok nem különböztethetők meg egymástól, ha a viszonteladó egy cseretelepen egyszerre több forgalmazó PB-gázpalackjait árulhatná, akkor a forgalmazó által létesített tárolót olyan forgalmazó termékeinek tárolására is használhatnák, amelyek nem járultak hozzá annak létesítéséhez. Továbbá, a gázpalackokat rendszeresen nyomáspróba alá kell vetni, amelynek a költségeit a forgalmazó viseli. Kizárólagosság hiányában előfordulhatna, hogy a forgalmazónak más forgalmazó által használt palackot adnak vissza nyomáspróbára.
- 25)
A Totalgaz álláspontja szerint a viszonteladó kiskereskedői a PB-gázpalackok forgalmazásával kapcsolatban nem viselnek semmilyen pénzügyi vagy kereskedelmi kockázatot, versenyjogi szempontból lényegében véve ügynöknek tekintendők. Értelmezésében a Versenytanács Vj-135/2001. sz. eljárásban hozott érdemi határozat kizárólag a Prímagáz és az Avanti Rt. között létrejött szerződés kizárólagossági kikötésének alkalmazását tiltotta meg, de a Totalgaz és a kiskereskedői közötti kizárólagos forgalmazásra vonatkozó megállapodások jogellenességét a jövőre nézve nem állapította meg.
- 26)
Előadta továbbá, hogy a kiskereskedelmi üzemanyagtöltő állomásait 2003-ban eladta a Shell-nek. Azóta nem értékesít PB-gáz palackokat a korábbi üzemanyagtöltő állomásain. Ebben a tekintetben kivételt képez az a [...] franchise partner vállalkozás, amelyek nem fogadták el a Shell szerződéses ajánlatát. Ezen partnereinek egyedi szerződések keretében szállít, amely szerződések mintapéldányait a GVH-nak benyújtotta.
- 27)
A Totalgaz kizárólagos előírásokat tartalmazó keretmegállapodást írt alá az Agip Hungária Kft. (Agip) vállalkozással. E keretmegállapodás előírja, hogy az Agip 2004. március 1-től kezdődően három évig kizárólag a Totalgaz PB-gáz palackjait fogja forgalmazni üzemanyagtöltő állomásain. A keretmegállapodáson belül a Totalgaz minden viszonteladóval egyedi viszonteladói szerződéseket köt. A Totalgaz az OMV Hungária Kft-vel (OMV) hasonló tartalmú keretmegállapodást kötött 2003-ban egy éves időtartamra. A fenti keretmegállapodással összefüggésben előadja, hogy a viszonteladók lényegében véve nem viselnek pénzügyi kockázatot, mert a Totalgaz saját költségén helyezi ki a készletet, viseli a szállítási költségeket, a marketing támogatás költségét és felelős a termékéért. A viszonteladók többsége akkor fizet, amikor az üres palackot visszaadja, a többiek a megrendeléstől számított 30 napon belül. Ugyancsak a Totalgaz viseli a piacra lépés és kilépés költségeinek többségét.
- 28)
A MOL Rt álláspontja szerint a saját, partneri kútjai megbízási jellegű jogviszony keretében, ügynöki formában működnek. Az ügynöki jogviszonyra - hivatkozással a Vj-91/2000. sz. eljárásban hozott határozatra, illetve az EK Bizottságának 2000/C 291/01. sz. iránymutatására - nem terjed ki a Tpvt. 11. §-ában megfogalmazott versenyjogi tilalom. A franchise formában üzemeltetett üzemanyagtöltő állomással kötött megállapodások - a PB-gáz forgalmazására is kiterjedően - mentességet élveznek a Vj-171/2002. sz. eljárásban hozott határozat értelmében.
- 29)
A cseretelepre vonatkozóan az azokat működtető vállalkozással megkötött megállapodások kizárólagosságot tartalmazó kikötéseinek biztonságtechnikai és jogszabályban rögzített szigorú felelősségi okai vannak. Ezen túlmenően a márkanév védelme és a fogyasztói bizalom megőrzése is indokolja. A kiskereskedő a viszonteladói megállapodást bármikor következmények nélkül felmondhatja, ha a cseretelepén más forgalmazó termékét óhajtja forgalmazni. Álláspontja szerint a kiskereskedőkkel megkötött viszonteladói megállapodások nem versenykorlátozóak és nem alkalmasak a versenyakadályozására, korlátozására vagy torzítására, már csak azért sem, mert bármely szerződött viszonteladójának lehetősége van más szolgáltató termékének forgalmazására is. A fent említett megállapodásban rögzített kizárólagosság kifejezetten csak a Mol által telepített tárolóból történő kiszolgálásra vonatkozik, és nincs szerződéses akadálya annak, hogy a viszonteladó a cseretelepén más PB-gázpalack forgalmazó tárolóját is elhelyezze.
- 30)
A Mol Rt. és az Agip közötti PB-gázpalack forgalmazásra vonatkozó keretszerződés 2004-ben lejárt, azt a felek nem újították meg. A Mol és az Esso Hungária Kft. (Esso) között évente megújítandó hasonló keretmegállapodás van érvényben.
VI.
A palackos PB-gáz forgalmazását közvetlenül vagy közvetve érintő korábbi VT-határozatok
- 31)
A palackos PB-gáz forgalmazását is érintően a Versenytanács jelen eljárást megelőzően három ügyben hozott határozatot. A Vj-91/2000. sz. eljárás a Shell Gas Hungary Rt. ellen indult a PB-gázpalackok, illetve a gáz és hozzákapcsolódó termékek kiskereskedelmi forgalmazása körében kötött szerződések versenykorlátozó kitételeinek versenyfelügyeleti vizsgálatára. A PB-gázpalack és gáz-kiegészítő termékek kiskereskedését a vele szerződött kiskereskedőkön keresztül végzi. A megállapodás szerint a megbízott kiskereskedő helyette és nevében, a Shell számlájára értékesíti a termékeket. A szerződés tartalmazta azt is, hogy a megbízott szerződésszegése, illetve a szerződés részéről rendes felmondással történő megszüntetése esetén kötelezettséget vállal arra, hogy egy évig PB gáz értékesítést sem maga, sem megbízottja nevében nem lát el, ennek megszegése esetén [...] - Ft kötbért fizet. Egyéb tekintetben a szerződés kikötései a jelen eljárás alá vont vállalkozások által megkötött szerződésekben megfogalmazott feltételekkel egyeztek meg tartalmukat tekintve.
- 32)
A Versenytanács a Vj-91/2000/50. sz. határozatában az eljárás alá vont és a kiskereskedők szerződése kapcsán azt állapította meg, hogy megnevezésétől függetlenül, tartalmilag, illetőleg a megvalósított gyakorlatban e szerződése nem tekinthetők vertikális megállapodásnak. Amennyiben ugyanis a kiskereskedő az eljárás alá vont nevében és számlájára köt az eljárás alá vont árujára adásvételi szerződéseket és a szerződés teljesítése kapcsán a felelősség is az eljárás alá vontat terheli, úgy a megállapodás nem vonható a 11. §-a alá. A felek közötti fenti jogviszony a Ptk. 474. § (1) bekezdése szerinti megbízás, amelynek értelmében az eljárás alá vonttal szerződött kereskedő (megbízott) köteles az ügyet ellátni a megbízó utasítása szerint, érdekeinek megfelelően.
- 33)
A Vj-135/2001. sz. versenyfelügyeleti eljárás azzal összefüggésben indult, hogy az Avanti és a Prímagáz között a Prímagáz javára kizárólagossági kikötést tartalmazó megállapodás kötött az Avanti üzemanyag töltőállomásain üzemelő palackos PB-gáz forgalmazására vonatkozóan, és erre hivatkozással felbontatta az Avanti kutak üzemeltetőivel a más PB-forgalmazóval megkötött szállítási szerződéseit - függetlenül attól, hogy saját üzemeltetésű vagy franchise megállapodás keretében történt a benzinkút működtetése.
- 34)
Az eljárás során megállapításra került, hogy a benzinkutaknál lévő cseretelepeken zajlik a palackos PB-gáz értékesítésének jelentős része (hozzávetőlegesen 15-30 százaléka). Az érintett piac sajátosságai alapján a Versenytanács azt állapította meg, hogy a benzinkutaknál értékesített palackos PB-gáz kizárólagos beszerzésére vonatkozó megállapodások az érintett piacon, illetőleg országos méretekben is kizárják az árversenyt a forgalmazók és a viszonteladók közötti viszonylatban. Az árverseny kizárása homogén termék esetében egyben a verseny teljes kizárását is jelenti. Erre tekintettel a Versenytanács megállapította, hogy az Avanti és a Prímagáz között 2001. február 23-án létrejött keretszerződésre a csoportos mentesség kedvezménye nem vonatkozik. A határozat indoklásában rögzítésre került, hogy a jogerőre emelkedéstől kezdődően a palackos PB-gáz forgalmazásának piacán korábban és ezt követően megkötött kizárólagos beszerzési megállapodásokra a jövőre nézve nem alkalmazható a csoportmentesség.
- 35)
A Vj-171/2002. sz. eljárás tárgya a Mol Rt. és a Mol benzinkutakat üzemeltető franchise partnerek közötti megállapodások versenykorlátozó jellegének megállapítása volt. A megállapodások értelmében a franchise partner a saját tulajdonú töltőállomását saját felelőségére üzemelteti, a Mol által biztosított tárgyi eszközök igénybevételével és a Mol standardnak megfelelően. Az üzemanyagot, a kenőanyagot és a palackos PB-gázt a Mol-tól kell kizárólagosan beszerezniük, ezeken felül önállóan döntenek az egyéb termékek választékáról, és önállóan határozzák meg a beszállítók körét. A töltőállomások külső megjelenésüket tekintve azonosak. A franchise partner alapvetően önállóan alakítja ki az üzletpolitikáját. Ennek megfelelően maga határozza meg a fogyasztói árait, saját költségére önállóan is végezhet reklámtevékenységet, az üzemeltetéshez szükséges termékeket a keresletnek megfelelő mennyiségben és választékban maga rendeli meg.
- 36)
Versenytanács a Vj-171/2002/15. sz. határozatában - egyebek mellett - versenykorlátozónak és nem mentesíthetőnek tartotta az üzemanyag, kenőanyag és PB-gáz termékek, valamint minden olyan árucikk kizárólag Mol-tól történő beszerzését előíró szerződéses kikötést, amelyet a Mol a jövőben forgalomba hoz saját nevében a Mol-partnerek egymás közötti forgalmára vonatkozóan. E határozatában a Versenytanács elvi éllel megállapította, hogy a kifogásolt franchise megállapodásokban szereplő kizárólagos beszerzésekre vonatkozó kikötések alkalmasak a márkán belüli verseny korlátozására, indokolatlanul szűk keretek közé szorítva az üzemeltetők gazdálkodási szabadságát és azon döntését, hogy - a vonatkozó jogszabályi keretek között mozogva - honnan szerezzék be a franchise tárgyát képező árukat. Igaz, hogy a piacok optimális működése szempontjából a márkák közötti verseny bír elsőrangú szereppel. A Tpvt. 11. §-a ugyanakkor nem zárja ki a márkán belüli verseny korlátozásának tilalmát sem. Különösen fontos lehet a márkán belüli verseny védelme egy olyan piacon, ahol országos szinten kevés szereplő tevékenykedik, s közülük a legnagyobb részesedésű vállalkozás márkán belüli versenyt korlátozó szerződését kell megítélni. Mindezek megállapítása mellett a Versenytanács a fent említett határozatában arra kötelezte a Mol-t, hogy a franchise szerződéses partnereivel kötött megállapodásokból törölje a franchise vevők közötti továbbértékesítés tilalmára vonatkozó kikötéseket.
- 37)
A Prímagáz védekezését arra alapozta, hogy a közötte és a viszonteladói között bizományosi értékesítési jogviszony jött létre, amely magánjogi szempontból ügynöki szerződésnek minősül. Az ügynöki megállapodások versenyjogi megítélésében hivatkozik a Vj-2/2003. sz. eljárásban hozott határozatra, valamint az EK Bizottságának 2000/C 291/01. sz. a vertikális versenykorlátozásokról szóló iránymutatására. A Vj-2/2003. sz. eljárás annak megállapítására indult, hogy a Westel és a Fotex vállalkozás csoport egyes részei között, a Westel Domino termékek értékesítésére vonatkozó szerződések fogyasztói árak rögzítésére, a kereskedelmi árrés nagyságára, illetőleg a termékek kizárólagos beszerzésére vonatkozó előírások versenykorlátozónak minősülnek-e a Tpvt. 11. §-a alapján. Az eljárás során megállapításra került, hogy a szerződés szerint a viszonteladók jogosultak a havidíjas előfizetői szerződések, illetve Dominó csomagok értékesítésére a Westel nevében, illetve Domino termékek értékesítésére saját nevükben olyan módon, hogy a Domino termékekkel kapcsolatos szolgáltatási kötelezettség kizárólag a Westelt terheli. Az ügyfél a Westel ügyfele, a Westelt terhelik a készülékkel kapcsolatos jótállási és szavatossági kötelezettségek is. A megbízottak ügynökként értékesítik a Westel mobiltelefon szolgáltatását, viszonteladóként értékesítik a készülékeket és a Domino termékeket. A Domino termékek értékesítésére a megbízottak nem kaptak kizárólagos jogot, de vállalták, hogy más mobiltelefon szolgáltató hasonló szolgáltatását, termékét nem értékesítik A megbízó a normál és Domino előfizetésért jutalékot fizet, továbbá a Domino termékeket csökkentett átadási áron számlázza partnerei felé (a fogyasztói ár és a csökkentett átadási ár különbözete az árrés). A partnerek a post-paid előfizetéseket és mobiltelefonokat a Westel számlájára, a Domino termékeket saját számlára értékesítik.
- 38)
A Vj-2/2003/49. sz. határozatában a Versenytanács megállapította, hogy a szerződő felek között hagyományosan ügynöki kapcsolat állt fenn, amelybe viszonteladói elemek is fellelhetők voltak. Nehezen volt elképzelhető azonban, hogy ugyanazon partner, ugyanazon értékesítési pontnál egyik pillanatban ügynök, a másikban független kereskedő, attól függően, hogy post-paid vagy pre-paid szolgáltatás értékesítésében működik közre. Az áru/szolgáltatás sajátos jellege abban mutatkozott meg, hogy a SIM kártya a Westel tulajdonában maradt mindvégig, a feltöltőkártya viszonteladási ára a Westel szolgáltatásának díjával esett egybe, a készülék pedig csomagban volt elhelyezve. A készülék külön nem volt kapható és az ára a Westel által jelentősen támogatott volt. A partnerek alapvetően más vállalkozás (a Westel) szolgáltatását értékesítik, az egyéb áruk (telefon, kártya) ehhez szorosan, szervesen kapcsolódnak. Az aldealerek érdemi, ügynöki tevékenységüktől idegen üzleti kockázatot nem viselnek. A szerződéses kapcsolatban megjelenő viszonteladói elemek nem eredményezik a dealer, illetve aldealerek független kereskedői minőségét. E sajátosságokra való tekintettel a Versenytanács a Vj-2/2003/49. sz. határozatában a kérdéses szerződéses jogviszonyt versenyjogi értelemben valódi ügynöki megbízási viszonynak minősítette.
- 39)
A Vj-2/2003/49. sz. határozatában a Versenytanács figyelemmel volt az EK Bizottság ügynöki megállapodások versenyjogi megítélésének legfontosabb alapelveit összefoglaló 2000/C291/01. sz. iránymutatására is. Ez utóbbi szerint az ügynöki megállapodás versenyjogi értelemben vett valódisága két kockázat telepítésének kérdésétől függ:
-
- a)
ki viseli azon kockázatokat, melyek közvetlenül azon szerződésekre irányulnak, melyeket az ügynök a megbízó javára végez, például az árukészlet finanszírozása;
- a)
-
- b)
ki viseli a piac sajátossága miatt eszközölt befektetések kockázatát, azaz azon, többnyire elsüllyedt költségeket, melyek egy meghatározott piacon való működéshez szükségesek.
- b)
Egy megállapodás valódi ügynöki megállapodásnak bizonyul, ha az ügynök nem vagy legfeljebb csak jelentéktelen mértékben viseli a fenti két körbe tartozó kockázatokat. Ebben az esetben ugyanis a megbízó vállalkozás minősül a vétel és az eladás részesének - jóllehet az ügynök önálló vállalkozás.
- 40)
A hivatkozott EK iránymutatás (16) bekezdése szerint a kockázat kérdését eseti alapon kell értékelni, a mindenkori helyzet gazdasági adottságainak és nem a jogi formának a figyelembevételével. A Bizottság mindazonáltal úgy tekinti, hogy a 81 (1) cikkely általában nem alkalmazható a megbízó megbízásából kialkudott és/vagy megkötött szerződésekkel összefüggésben az ügynökre rótt kötelezettségekre abban az esetben, ha az ügynök
-
- a)
nem tulajdonosa a megvett vagy eladott szerződéses áruknak vagy nem saját maga szállítja a szerződéses szolgáltatásokat,
- a)
-
- b)
nem járul hozzá a termék forgalmazásának költségeihez, ideértve a szállítási költségeket, (kivéve, ha maga végzi a szállítást amit a megbízó finanszíroz),
- b)
-
- c)
közvetve vagy közvetlenül sem vesz részt a megbízó promócióiban, ideértve a hirdetési költségekből való részesedést,
- c)
-
- d)
saját költségére vagy kockázatára nem tart árukészletet és lehetősége van a megmaradt áru visszaadására külön díj fizetése nélkül (kivéve, ha nem teljesített bizonyos biztonsági előírásokat),
- d)
-
- e)
nem hoz létre vagy tart fenn, saját költségére, eladás utáni szolgáltatásokat (pl: javítás),e) nem hoz létre vagy tart fenn, saját költségére, eladás utáni szolgáltatásokat (pl: javítás),
- e)
-
- f)
nem valósít meg eszközökbe, képzésekbe történő piac-specifikus beruházásokat,
- f)
-
- g)
nem áll fent a felelőssége harmadik felek felé a termék által okozott kárért,
- g)
-
- h)
nem felel a vásárlók szerződésszegéseiért, kivéve ha jutaléka csökkentésével teszi felelőssé a megbízó, a szerződésszegésért egyébként nem felelős ügynököt.
- h)
- 41)
Az iránymutatás (18) bekezdése szerint ha egy ügynöki megállapodás nem esik a 81 (1) cikk hatálya alá, akkor a megbízó megbízásából kötött és/vagy kialkudott szerződésekkel összefüggésben az ügynökre rótt minden kötelezettség is a 81 (1) cikk hatályán kívül esik. Általában azokat az ügynököt terhelő kötelezettségeket tekintik az ügynöki megállapodás szerves részének, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a megbízó viselje a kockázatokat és abban a helyzetben legyen, hogy meghatározza az üzleti stratégiát. Ezen belül lehetősége van az árra vonatkozó korlátozások megkötésére, amelyen az ügynök eladhatja ezeket az árukat vagy szolgáltatásokat, illetve azokra a vevőkre vonatkozó korlátozások kikötésére, akiknek az ügynök eladhatja ezeket az árukat vagy szolgáltatásokat, valamint azokra az egyéb feltételekre, amelyeken/amelyekkel az ügynöknek el kell adnia vagy be kell szereznie ezeket az árukat vagy szolgáltatásokat.
- 42)
Az iránymutatás (19) bekezdése szerint az ügynöki megállapodások nem csak azt szabályozhatják, hogy az ügynök milyen feltételek mellett ad el vagy szerez be árukat vagy szolgáltatásokat a megbízó megbízásából, hanem gyakran tartalmaznak az ügynök és a megbízó kapcsolatára vonatkozó kikötéseket is. Különösképpen tartalmazhatnak olyan kikötést, amely megakadályozza, hogy a megbízó bizonyos típusú ügyletre, vevőkre vagy területre más ügynököket jelöljön ki (kizárólagos ügynöki klauzulák) és/vagy olyan kikötést, amely megakadályozza, hogy az ügynök a megbízóval versenyző vállalatok ügynökeként vagy forgalmazó kereskedőjeként működjön (versenytilalmi kikötések). A kizárólagos ügynöki klauzulák csak a márkán belüli versenyt érintik és versenysértő hatást általában nem idéznek elő. A versenytilalmi klauzulák, köztük a megállapodás lejártát követő időszakra vonatkozó versenytilalmi klauzulák érintik a márkák közti versenyt és a 81(1) cikkbe ütközhetnek, ha annak az érintett piacnak a lezárásához vezetnek, amelyen a szerződéses árukat vagy szolgáltatásokat eladják vagy beszerzik.
VII.
Jogi értékelés
- 43)
A Tpvt. 11. § (1) bekezdése szerint tilos a vállalkozások közötti megállapodás és összehangolt magatartás, valamint a vállalkozások társadalmi szervezetének, a köztestületnek, az egyesülésnek és más hasonló szervezetnek a döntése, amely a gazdasági verseny megakadályozását, korlátozását vagy torzítását célozza, vagy ilyen hatást fejthet, illetve fejt ki. E tilalom kiterjed nem csak a versenytársi, hanem az egymással vertikális viszonylatban álló vállalkozások közötti megállapodásokra is.
- 44)
A törvény hivatkozott bekezdése csak az egymástól független vállalkozások közötti megállapodást tiltja, mivel potenciálisan csak ennek lehet versenyellenes célja vagy hatása. A Versenytanács gyakorlata szerint, az EK jogalkalmazási elveihez hasonlóan, nem esik a Tpvt. 11. § tilalma alá a megbízó és az ügynök közötti valódi ügynöki megállapodás, még ha annak egyébként versenykorlátozó rendelkezései vannak is. A megbízó-ügynök kapcsolat olyan jellegű, hogy azok együtt versenyjogi szempontból egy gazdasági egységet alkotnak, még ha egyébként önálló vállalkozások is.
- 45)
Az ügynök-megbízó viszony "valódiságának" elbírálása esetről esetre, számos szempont együttes mérlegelésével történhet. Ennek érdekében a Versenytanács azt vizsgálta meg, hogy az eljárás alá vontak és a viszonteladóik közötti üzleti kapcsolat vajon a fenti értelemben valódi ügynöki megállapodásnak minősülhet-e. A Versenytanács ezzel összefüggésben az eljárás alá vontak két jellemző értékesítési csatornáját - a PB-gázpalackok üzemeltetésére kötött viszonteladói szerződések alapján történő értékesítést, illetve az üzemanyag-töltő állomások üzemeltetésére kötött viszonteladói megbízások alapján történő értékesítést - külön-külön vonta mérlegelés alá. A közvetlen értékesítési forma értelemszerűen nem vonható a jelen eljárásban tárgyát képezően, a Tpvt. 11. §-ába ütköző megállapodások körébe, hiszen ebben az esetben nem jön létre viszonteladói kapcsolat.
A PB-gázpalackok üzemeltetésére kötött viszonteladói szerződések alapján történő értékesítés
- 46)
A Prímagáz által kötött szolgáltatási szerződések szerint a kereskedő nem lesz tulajdonosa a cseretelepére szállított PB-gázpalackoknak, illetve a benne lévő gázmennyiségnek, nem saját maga szállítja a PB-gázpalackokat, nem járul hozzá a termék forgalmazásának költségeihez, saját költségére vagy kockázatára nem tart PB-gázpalack készletet. E szempontokra tekintettel a Versenytanács megállapítja, hogy a Prímagáz és a PB-gázpalackok forgalmazására vele szerződött kiskereskedők között versenyjogi értelemben valódi ügynöki megállapodás van életben. A szerződések által megszabott, az ügynök üzleti mozgásterét korlátozó kikötések köre nem haladja meg az EK Bizottsága által kiadott iránymutatás (18)-(19) pontjaiban leírtakat.
- 47)
A Totalgaz által a viszonteladókkal kötött palackos viszonteladói szerződések alapján a PB-gázpalackok tárolásához és forgalmazásához szükséges eszközöket (beleértve a palacktesteket is) díjmentesen adja használatba, a szállításról a megbízó gondoskodik, költségeit viseli, a garanciális felelősséget a megbízó viseli, az üres palackokat lecseréli. Szerződésbontás esetén az el nem adott palackokat díjmentesen átveszi. Ennek alapján megállapítható, hogy a szerződésekre irányuló kockázatok, illetőleg a piac sajátossága miatt szükséges befektetés túlnyomó részét a Totalgaz viseli. A megbízott által szükséges egyedüli jelentősebb piacspecifikus kiadás az engedélyek beszerzéséhez kapcsolódik. E szerződések által megszabott, az ügynök üzleti mozgásterét korlátozó kikötések köre nem haladja meg az EK Bizottsága által kiadott iránymutatás (18)-(19) pontjaiban leírtakat.
- 48)
A Totalgaz egyes viszonteladóival kötött, fentebb említett viszonteladói szerződését kiegészítette házhozszállítási és marketing tevékenységekre vonatkozó rendelkezésekkel is. Ebben az esetben a viszonteladónak a szállító járműről gondoskodnia kell, ami a piac kiskereskedelmi szegmensének szokásos forgalmához képest jelentős mértékű is lehet. Vállalást kell továbbá tennie arra vonatkozóan is, hogy meghatározott idő alatt legalább a szerződés kiegészítésben rögzített mennyiségű PB-gázpalackot forgalmazza. Részt vesz továbbá, a Totalgaz marketing akcióinak reklámozásában is. Az ezzel együtt járó többletköltségeinek egy részének fedezésére a Totalgaz a szerződés kiegészítés aláírásakor egyszeri támogatásban részesíti a viszonteladót. A kiegészítésben továbbá igen hosszú időre elkötelezi magát a viszonteladó. A szerződés rendes felmondása esetén a fentebb leírt támogatás időarányos részét vissza kell fizetnie.
- 49)
A fenti kiegészítésekkel együtt a Totalgaz viszonteladói szerződéseinek versenyjogi megítélése is némiképp módosul. Ez e szerződés keretében létrejött kapcsolatban a viszonteladó nagyobb kockázatot vállal a PB-gázpalackok értékesítésében, mint a kiegészítés nélküli szerződések esetében. Hozzájárul a termék forgalmazásának költségeihez, fedezi a szállítási költségeket is. Részt vesz a megbízó promóciós tevékenységében. A viszonteladói szerződés fentebb említett egyéb versenyjogi vonatkozásai nem változtak. Mindezek ellenére a Versenytanácsnak az az álláspontja, hogy a Totalgaz és a PB-gázpalackok forgalmazására vele szerződés kiegészítéssel szerződött kiskereskedők között létrejött viszony versenyjogi értelemben szintén valódi ügynöki megállapodásnak minősül, tekintettel arra, hogy a fenti kiegészítést nem tartalmazó viszonteladói szerződésekhez hasonlóan a piacra lépési és forgalmazási költségek nagyobb részét továbbra is a Totalgaz viseli.
- 50)
A Mol Rt. által megkötött viszonteladói megállapodások szerint a viszonteladó nem lesz tulajdonosa a cseretelepére szállított PB-gázpalackoknak, illetve a benne lévő gázmennyiségnek, nem saját maga szállítja a PB-gázpalackokat, nem járul hozzá a termék forgalmazásának költségeihez, saját költségére vagy kockázatára nem tart PB-gázpalack készletet. E szempontokra tekintettel a Versenytanács megállapítja, hogy a Mol Rt. és a PB-gázpalackok forgalmazására vele szerződött viszonteladók között versenyjogi értelemben valódi ügynöki megállapodás van életben. A megállapodások tartalmaznak olyan előírást, amely a PB-gázpalackos használatához kapcsolódó termékek (pl. tömítőgyűrűk, szelepek, stb.) készletezését, viszonteladói árát írja elő a viszonteladó számára, miközben a Mol nem vállal kötelezettséget a nem értékesített készlet visszavételére. A viszonteladó ezen kapcsolódó termékekért azok szállításakor fizet. A Versenytanács álláspontja szerint a kapcsolódó termékekre vonatkozó szerződéses kikötések említett rendelkezései az ügynök üzleti mozgásterét a PB-gázpalackok értékesítéséhez kapcsolódóan ugyan a valódi ügynöki megbízás versenyjogi szempontjai alapján túlzott mértékben korlátozza, miközben az értékesítésükkel kapcsolatos kockázatok jelentős részét a viszonteladó viseli. A Mol Rt. által alkalmazott e kikötések túlterjeszkednek azon a mértéken, amelyeket az iránymutatások bekezdései rögzítenek. A PB-gázpalackok értékesítéséhez kapcsolódó termékekre vonatkozóan a viszonteladói megállapodások eltérő, a viszonteladó számára nagyobb kockázatot jelentő feltételeket határoznak meg. Az e körbe tartozó termékek köre és forgalma azonban elenyésző a PB-gázpalackok forgalmához képest, ezért nem alkalmas számottevő versenykorlátozó hatás kiváltására.
Az üzemanyag-töltő állomások üzemeltetésére kötött viszonteladói megbízások (keretszerződések) alapján történő értékesítés
- 51)
Az eljárás alá vont vállalkozások közül a Mol Rt. és a Totalgaz PB-gázpalackok forgalmazását nem csak az erre külön szerződött viszonteladókon keresztül végzik, hanem az üzemanyagtöltő állomások üzemeltetőivel kötött keretszerződések keretében is. A franchise formában üzemeltetett üzemanyagtöltő kutakra vonatkozó franchise szerződések a Mol Rt. esetében külön rendelkezéseket tartalmaznak a PB-gáz forgalmazására vonatkozóan. E külön rendelkezések versenyjogi elemzését a GVH a Vj-171/2002. sz. eljárásban valóban elvégezte, és az ebben az ügyben hozott határozat rendelkezései irányadóak más üzemanyag-forgalmazók által a kutaknál történő PB-gázpalack értékesítésének versenyjogi megítélésére is.
- 52)
A Totalgaz álláspontját a Vj-135/2001. sz. eljárásban hozott határozatra alapítja arra hivatkozva, hogy ebben a határozatában a Versenytanács csak a Prímagáz és az Avanti közötti keretmegállapodást vonta ki az akkor hatályban lévő csoportmentességi rendelet hatálya alól. Valójában azonban a Versenytanács a Vj-135/2001/35. sz. határozatának 50. pontjában azt mondta ki, hogy a határozat jogerőre emelkedésétől kezdődően a PB-gázpalack forgalmazásának kiskereskedelmi piacán korábban és ezt követően megkötött kizárólagos beszerzési megállapodásokra a jövőre nézve nem alkalmazható a csoportmentesség. Ugyanezen határozat 47. pontja egyértelműen rögzítette, hogy a csoportmentesség alóli kivétel a benzinkutak mentén elhelyezett cseretelepek PB-gáz beszerzésére kizárólagossági kikötést tartalmazó hasonló megállapodásokra vonatkozott.
- 53)
Az üzemanyagtöltő állomások mentén elhelyezett cseretelepekre megkötött kizárólagossági kikötéseket tartalmazó megállapodások csak abban az esetben vonhatók ki a Tpvt. 11. §-a alól, ha versenyjogi értelemben valódi ügynöki szerződéseknek minősülnek. Egyébként a Vj-135/2001/35. sz. határozat értelmében a valódi ügynöki szerződésnek nem minősülő megállapodásokra a csoportmentesség nem alkalmazható.
- 54)
A Totalgaz - a Versenytanács felhívására - csatolta a benzinkút-hálózatokat üzemeltető viszonteladóival kötött szerződéseit, illetve közölte az ezekkel kapcsolatos releváns információkat.
-
- a)
A Totalgaz a kiskereskedelmi üzemanyagtöltő állomás-hálózatát a Shell-nek 2003-ban eladta, az eladott töltőállomásokon a Totalgaz nem értékesít PB-gázpalackokat, ebben a tekintetben kivételt képeznek kivételt képez az a [...] partner, akik nem fogadták el a Shell új szerződéses ajánlatát, ezekkel a partnereivel jelenleg is az egyedi viszonteladói standard szerződések vannak hatályban.
- a)
-
- b)
A Totalgaz és az Agip között három évre szóló kizárólagos keretmegállapodás van érvényben, amely előírja, hogy a megállapodás mellékletében felsorolt saját [...] (értsd: Agip) tulajdonú üzemanyagtöltő állomásokon forgalmazott PB-gázpalackok ellátását kizárólag a Totálgáz szállíthatja. Ezen túlmenően a Totalgaz az Agip [...] franchise partnerével a PB-gáz forgalmazására egyedi viszonteladói megállapodásokat is kötött.
- b)
-
- c)
A Totalgaz és az OMV között egy évre szóló kizárólagos keretmegállapodás van érvényben az OMV [...] saját kútjára vonatkozóan. Ezen kutak üzemeltetőivel a keretmegállapodás kiegészítéseként egyedi viszonteladói szerződéseket is kötöttek, a Totalgaz standard viszonteladói szerződéseihez hasonló tartalommal.
- c)
-
- d)
A Totalgaz fenti információkhoz fűzött észrevételében hangsúlyozta, hogy - hasonló az egyedi viszonteladói szerződésekhez - az üzemanyagtöltő állomás-hálózatok birtokosaival aláírt keretmegállapodások alapján a Totalgaz viseli az értékesítési és a piacralépési kockázatokat, ezért valódi ügynöki szerződéseknek tekinthetők, és nem esnek a Tpvt. 11. §-ának tilalma alá.
- d)
- 55)
A Mol - a Versenytanács felhívására - csatolta a benzinkút-hálózatokat üzemeltető viszonteladóival kötött szerződéseit, illetve közölte az ezekkel kapcsolatos releváns információkat.
-
- a)
A Mol és az Agip között korábban érvényben volt megállapodást a felek 2004-ben nem újították meg.
- a)
-
- b)
A Mol és az Esso Hungária Kft. (Esso) között kizárólagos megállapodás van érvényben, amelyet évente kell megújítani.
- b)
-
- c)
A Mol és a fent nevezett két, üzemanyagtöltő hálózat tulajdonos vállalkozás közötti megállapodásokban foglalt kizárólagossági kikötés csak a Mol által rendszeresített tárolókra vonatkozott. A Mol Rt. álláspontja szerint ez nem akadályozta (volna) a másik felet abban, hogy az üzemanyagtöltő állomásán más forgalmazó által rendszeresített tárolóban, más forgalmazó PB-gáz termékeit forgalmazza.
- c)
- 56)
A Shell - a Versenytanács kérésére - közölte, hogy a saját márkájú üzemanyagtöltő állomásain kívül 2002-ben a PB-gáz forgalmazására megállapodást kötött a Klubpetrol Üzemanyag Értékesítési Kft-vel, de a megállapodás alapján végül is nem került sor értékesítési helyek létrehozására, illetve PB-gáz forgalmazására. Ezt követően a Klubpetrol hálózatának [...] tagjával kötöttek egyedi értékesítési megállapodásokat.
- 57)
Az üzemanyag kiskereskedelmi hálózatok franchise tulajdonosai által a PB-gáz forgalmazására megkötött keretmegállapodások versenyjogi megítélése során a Versenytanács a Vj-135/2001., illetve Vj-171/2002. sz. eljárások során hozott határozataiban, valamint 2000/C 291/01 sz. bizottsági iránymutatásban lefektetett alapelvekből indult ki. A Vj-135/2001/35. sz. határozatában a Versenytanács megtiltotta az Avanti és a Prímagáz között öt évre megkötött keretmegállapodásnak a kizárólagosságot biztosító rendelkezés alkalmazását. A tiltó rendelkezést tartalmazó határozat meghozatalában fontos szempont volt az a GVH tudomására jutott információ, hogy az Avanti, mint üzemanyagtöltő állomás-hálózat birtokosa arra "kényszerítette" a franchise formában üzemeltetett kútjainak tulajdonosait is (azaz, nem csak a saját tulajdonában lévő kutak bérlőit), hogy felbontsák a más PB-gáz forgalmazására más szállítóval érvényben lévő megállapodásaikat, és a Prímagázzal, az Avantival megkötött keretszerződésen rögzítettek alapján fogja a PB-gáz palackokat forgalmazni. Ezzel a rendelkezéssel a Versenytanácsnak elsősorban az volt a célja, hogy megakadályozza a PB-gázpalack "márka"-nagykereskedők közötti verseny további csökkenését.
- 58)
A fenti határozatát a Versenytanács a Vj-171/2002/15. sz. határozatában tovább pontosította olymódon, hogy a Mol Rt. franchise áruinak (beleértve a PB-gáz forgalmazását is) franchise vevői közötti kereskedését korlátozó rendelkezésekre vonatkozóan mondta ki, hogy azok a Tpvt. 11. §-ának tilalma alól nem mentesíthetők. Ez a rendelkezés a "márkán" belüli verseny intenzitását volt hivatott növelni.
- 59)
Az üzemanyagtöltő-állomások franchise tulajdonosai által valamely PB-gáz nagykereskedő céggel kötött keretmegállapodások az egyes kútüzemeltetők előző pontban leírt szállítók között választási szabadságát korlátozhatják, esetleg ki is zárhatják. A jelen eljárásban vizsgált keretmegállapodások feltételei és körülményei alapján kell eldönteni azt, hogy vajon egy adott keretmegállapodás túllépte-e azt a mértéket, amelynek hatására a PB-gázpalack viszonteladóinak szállítók közötti választási szabadsága a versenyjogilag indokolt szintet, ezért azok a Tpvt. 11. §-ának tilalma alá eshetnek.
- 60)
A jelen eljárásban vizsgált Totalgaz-Agip, Totalgaz-OMV, Mol-Agip és a Mol-Esso keretmegállapodások alapján az Agip, az OMV, illetve az Esso sajátos közvetítő szerepet töltenek be a PB-gáz nagykereskedelmi forgalmazója, illetve a hálózataik franchise rendszerben üzemeltetett kúttulajdonosok, mint a PB-gáz viszonteladói között. A PB-gáz nagykereskedő és kúttulajdonos között megkötött egyedi szerződések versenyjogi értelemben éppúgy valódi ügynöki szerződéseknek minősülnek, mintha e szerződéseket az üzemanyagtöltő hálózat tulajdonosának közvetítése nélkül kötötték volna meg.
- 61)
A franchise vevők közötti forgalom franchise tulajdonos általi korlátozására vonatkozóan a Vj-171/2002/15. sz. határozatban foglaltak az irányadóak. Ennek megfelelően, a franchise tulajdonos nem korlátozhatja a franchise áruk forgalmazását a franchise vevők egymás közötti forgalmában. A határozat ezen részének a Mol olymódon tett eleget, hogy a kizárólagosságot tartalmazó viszonteladói szerződéses partnereit levélben értesítette arról, hogy a kizárólagosság a Mol Rt-től való kizárólagos beszerzési kötelezettsége nem vonatkozik a franchise vevők egymás közötti forgalmára. A fentebb megkötött keretmegállapodásokra azonban a Vj-171/2002. sz. ügyben hozott határozat nem vonatkozik, mert az Agip, az OMV, illetve az Esso nem saját franchise termékeire vonatkozóan kötötte meg a keretmegállapodásokat a Totalgáz-zal, illetve a Mol-lal, hanem ez utóbbiak termékeire vonatkozóan. Amint azt fentebb említettük, ebben az esetben az Agip, az OMV, illetve az Esso az ügylet lényegét tekintve ügynököket "közvetített" a PB-gáz nagykereskedők számára. Ezek a vállalkozások hasonló szerepet töltenek be, mint amit az Avanti a Prímagáz és a saját franchise kúttulajdonosai között játszott. E keretmegállapodásokat a Vj-135/2001/35. sz. határozat kivonta a csoportmentesség hatálya alól, illetőleg megtiltotta a kizárólagosságot tartalmazó kitétel alkalmazását.
- 62)
A Versenytanács álláspontja erre tekintettel az, hogy az Agip, az OMV, illetve az Esso a hálózatának franchise kútjainak üzemeltetőire kiterjedően nem köthet jogszerűen rájuk nézve kötelező érvényűen, az Agip, az OMV, illetve az Esso szempontjából franchise terméknek nem tekinthető PB-gáz forgalmazására kizárólagos megállapodást a Totalgazzal, illetve a Mol-lal. Ugyanez érvényes a Shell és Klubpetrol közötti megállapodásra nézve is, annak ellenére, hogy ez utóbbi végül nem ment megvalósulásba.
- 63)
A Mol Rt. és a Totalgaz által a Versenytanács rendelkezésére bocsátott pótlólagos információk (Vj-005/2004/34. ill. 35. sz. iratok) alapján megállapítható volt, hogy
-
- a)
a Mol és az Esso, illetőleg a Totalgaz és az OMV közötti közvetítői keretmegállapodások kizárólag az Esso, illetve az OMV saját tulajdonú kútjaira terjednek ki;
- a)
-
- b)
a Mol és az Agip közötti már nem hatályos, illetve a Totalgaz és az Agip közötti jelenleg is hatályos keretmegállapodás nem terjed ki kötelező érvénnyel az Agip franchise kútjaira.
- b)
- 64)
Ezek alapján a Versenytanács megállapította, hogy a fentebb különösen vizsgált keretmegállapodásokkal az üzemanyagtöltő hálózatok tulajdonosai nem korlátozzák a franchise üzemeltetőik választási szabadságát. Az ügynöki szerződés a PB-gázpalack szállítója és a kút üzemeltetője között jön létre, és mint ilyen versenyjogi értelemben valódi ügynöki viszonyt hoz létre. A kúthálózatok jogszerűen köthetnek ilyen szerződést saját kútjaikra vonatkozóan, illetve a franchise vevőkkel köthető kizárólagos szállításra vonatkozó megállapodás a franchise árukra vonatkozóan.
- 65)
A jelen eljárásban vizsgált - illetőleg az eljárás alá nem vont Shell és a Klubpetrol - között megkötött keretmegállapodások közös vonása, hogy nem terjednek(tek) ki kötelező érvénnyel az üzemanyagtöltő hálózat franchise tagjaira. A franchise kútüzemeltetőnek lehetősége marad arra, hogy ha úgy látja előnyösebbnek, akkor ne fogadja el a keretmegállapodásban megnevezett PB-gáz forgalmazót. Továbbá, e keretmegállapodás egy része évente, másik része három évente kerül megújításra, illetve újratárgyalásra, amely szintén elvileg lehetőséget ad arra, hogy ha a franchise kútüzemeltetők nem elégedettek a PB-gáz forgalmazó szolgáltatásával, akkor - azt jelezve az üzemanyagtöltő állomás hálózat franchise tulajdonosának - másik PB-gáz forgalmazót keressenek.
- 66)
A fentiekre való tekintettel a Versenytanács az eljárást megszüntette. E határozatában tekintetben vette azt, hogy a PB-gázpalackok magyarországi piacán a termékek (a közvetlen értékesítésen túlmenően) szinte kizárólag versenyjogi értelemben valódi ügynöki szerződések által meghatározott viszonteladói megállapodások keretében kerülnek a fogyasztókhoz. A piac mind a négy jelentősebb szereplője egymáséihoz nagyon hasonló ügynöki szerződéseket köt a viszonteladóival. A viszonteladói szerződések nem tartalmaznak olyan kikötéseket, amely a viszonteladó kiskereskedő számára kizárnák azt, hogy az egyik PB-gáz forgalmazóval megkötött ügynöki szerződést felbontva egy másik forgalmazót válasszon. Mivel a piacra lépés, illetve az értékesítési kockázatát túlnyomó részben a szállító viseli, a szállító-váltásnak különösebb gazdasági korlátja sincs.
VIII.
Egyebek
- 67)
E határozattal szembeni jogorvoslat lehetősége a Tpvt. 83. § (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2004. szeptember 3.
Jegyzetek
-
A vastagon szedett pontos adat itt és a továbbiakban az eljárás alá vont üzleti titkát képezi, ezért a nyilvánosságra hozható változatból törlendő.